Idei de bunătăţi acrişoare, dulci, gustoase

Cred că fiecăruia dintre noi i s-a întâmplat să rămână în pană de idei culinare. „Ce gătim azi?” se dovedeşte de multe ori o întrebare care cu greu îşi găseşte răspunsul.

Conform principiilor menţionate aici, în ultimul timp am explorat mai multe alimente pe care nu le mai încercasem, sau de care am uitat. Câteva sugestii pentru a împrospăta lista de ingrediente:

condimente

  • Capere – sunt mugurii unui arbust originar din zona Mării Mediterane, având un gust astringent, uşor picant. Cel mai des se găsesc conservate în oţet şi merg de minune în combinaţie cu peşte sau carne, dar pot fi folosite şi la sosuri. Sunt o companie bună pentru mâncărurile grase.
  • Linte – este o leguminoasă bogată în proteine şi foarte sănătoasă, ajutând la scăderea colesterolului. Există mai multe feluri de linte, în funcţie de culoare şi mărime: verde, portocalie, maro. Îmi place mult fiartă, cu puţină sare şi ulei de măsline
  • Quinoa – are forma unor bobiţe mici, de culoare alb-gălbui sau roşii, fiind bogată în calciu şi o sursă valoroasă de proteine. Fiartă şi simplă nu are cine ştie ce gust, aşa că e de preferat să o însoţiţi cu un sos delicios sau un ghiveci bogat de legume.
  • Hrişcă – se prezintă sub forma unor bobiţe mici, care se lasă la înmuiat şi se consumă ca atare sau fierte. Are un gust uşor dulceag. Pentru cei cu alergie la gluten, hrişca este o alegere foarte bună. Personal, o prefer fiartă, în combinaţie cu nuci, migdale, scorţişoară şi puţină miere, e perfectă pentru micul dejun.
  • Amarant – este o pseudo-cereală foarte nutritivă, conţinând numeroase minerale şi vitamine. În plus, din punctul de vedere al asimilării în organism, proteinele furnizate de amarant sunt asimilate într-un procent de 75%.
  • Orez integral negru – are un gust mai bogat, mai sălbatic decât orezul obişnuit. E greu de descris în cuvinte.
  • Năut – face parte din familia leguminoaselor şi oferă o grămadă de beneficii pentru sănătate, deoarece conţine fibre, acid folic, fier, magneziu, cupru, zinc etc. În plus, are un indice glicemic scăzut. Pentru mine a fost o revelaţie delicioasă şi a ajuns să ocupe primele locuri în preferinţele mele culinare. Poate fi preparat cu legume, adăugat în salate sau consumat ca atare – după ce a fost fiert. Eu îl prefer simplu, în combinaţie cu măsline şi roşii sau într-o salată mai generoasă, ca aici

salata-de-naut-cu-valeriana

  • Lapte de cocos – poate fi folosit la prăjituri şi dulciuri, în mâncăruri sărate sau consumat ca atare. Acasă poate fi obţinut din nucă de cocos sau fulgi de cocos şi apă, dar se găseşte şi în comerţ, gata preparat. Atenţie la ingrediente, de preferat ar fi să aibă doar cocos şi apă, nu şi alte chestii suspecte.
  • Carob (pudră de roşcove) – e o alternativă excelentă pentru cacao, nu conţine cafeină. Are un gust dulceag şi se poate folosi la prepararea ciocolatei, a unor băuturi sau pentru prăjituri
  • Seminţe de chia – seamănă cu seminţele de mac şi pot fi negre sau albe. Sunt bogate în antioxidanţi, calciu, fier, proteine, vitamine şi îmbunătăţesc digestia. Au proprietatea de a absorbi apa, mărindu-şi volumul, şi astfel rezultă un gel. Nu au un gust anume, aşa că se folosesc pentru a da consistenţă budincilor sau pentru tot felul de alte preparate: în pâine, salate, cu iaurt sau cereale.
    budinca-din-seminte-de-chia-cu-carob
  • Cardamom – este un condimente delicios, cu o aromă exotică, folosit în special în bucătăria indiană. Se asortează minunat cu deseturi, orez cu lapte, cafea, ceai şi alte băuturi, cereale. Se spune că are efect afrodiziac.

 

Alte recomandări? 🙂

22 thoughts on “Idei de bunătăţi acrişoare, dulci, gustoase

          1. Andra :)

            Da, la Plafar sau la magazinele cu produse naturiste. Vazusem la un moment dat si la un Mega Image, dar apoi nu au mai adus. In Bucuresti mai gasesti si la Magazinul de mirodenii – e mai scump, dar ti-l macina pe loc si miroase….mmmm…

            Reply
      1. slowaholic

        E grozava. Ti-o recomand. Trebuie sa fierbi quinoa foarte bine mai intai in apa, apoi in lapte si la final pui pe deasupra dulceata care iti place (ca la orez sau gris cu lapte). E de vis. 🙂 🙂 🙂

        Reply
  1. Mira

    Multe din ce-ai spus tu aici folosesc si eu, quinoa in special cand este rece. Iar supa de linte este printre preferatele mele, delicioasa 🙂

    Reply
  2. vavaly

    folosesc de ceva vreme parte din cele spuse de tine. pur si simplu meniul zilnic s a diversificat si mancarurile devin mult mai savuroase. foarte bun articolul.

    Reply
    1. Andra :) Post author

      În plus, preţurile la unele dintre produsele de mai sus sunt foarte convenabile, ca linte, năut, carob, hrişcă. Păcat că mulţi nici n-au auzit de ele sau nu le-au încercat măcar o dată…
      Mulţumesc 🙂

      Reply
  3. Silving

    Eu recunosc,nu stiam ca exista orez negru.De ani de zile mananc doar brun,acu sa-l caut si pe cel negru.Nici naut n-am incercat,desi si de asta am tot zis ca il cumpar,e musai :D.

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Trebuie să recunosc că şi eu am fost tare mirată când l-am văzut. Mai e şi orezul sălbatic, cu bob subţire şi lunguieţ, şi el e foarte bun.
      Neapărat să încerci năut! 😉

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *