Debrecen – locuri de vizitat și savurat

Când am plecat la drum nu știam mai nimic despre Debrecen – doar că e un centru universitar și are băi termale, dar mi-am îmbogățit cunoștințele în timpul explorării.

Nu mi s-a părut un oraș turistic, ceea ce a fost tocmai bine pentru câteva zile relaxante, într-un loc nou, departe de agitație. Ne-am dorit să fie o vacanță cu vizitat, dar și cu leneveală, așa că nu am vizitat toate locurile pe care le pusesem pe listă.

Debrecen ne-a primit cu căldură (la propriu!) și multă liniște. Străzile au fost aproape pustii pe timp de zi, doar seara se mai anima atmosfera. Probabil datorită momentului ales, pentru că am vizitat orașul în perioada 12-14 august, când studenții, dar și localnicii sunt în vacanță. Turiștii bănuiesc că erau la Aquaticum Spa 🙂

Al doilea cel mai mare oraș al Ungariei, Debrecen a fost capitala țării de două ori. Istoria și personalitatea orașului sunt legate strâns de Reformă, motiv pentru care i se spunea și „Roma Calvinistă”. Așa se explică numeroasele biserici reformate, dar și prezența Mielului Pascal pe stema orașului. Deasupra Mielului, alături de alte simboluri, este pasărea Pheonix, care se regăsește și la fântâna din piața Kossuth. Văzând-o aici, am crezut că e o… gâscă, dar m-am lămurit după ce am căutat pe Internet.

În apropiere de fântână, în piața dominată de marea biserică reformată, este o machetă a centrului, statuia scriitoarei Magda Szabo (pe o băncuță cu pisici pe mânere), dar și un monument dedicat lui Lajos Kossuth, lider al revoluției din 1848 și simbol al luptei pentru independență.

Am admirat clădirile, bisericile și palatele din centru, în special de pe str. Piac, pe unde trece tramvaiul 1. O mare bucată din centru e pietonal sau cu trafic foarte redus, așa că e numai bun de plimbare, căscând gura la decorațiunile clădirilor. Mi-au atras atenția clădirile din/ decorate cu cărămidă, dar și ornamentele secession.

Într-o seară am stat la o terasă cu muzică live, la lumina beculețelor și am savurat o ditamai limonada (peste tot unde am cerut limonadă a venit în pahare uriașe, se pare că așa se poartă pe-aici).

În spatele bisericii reformate se află un parc cu un monument reformat, care mi s-a părut destul de original și m-am oprit să-l analizez. Și mai în spate e clădirea Colegiului (ați ghicit) Reformat, care a contribuit la dezvoltarea orașului ca un centru cultural important, în secolele XVI-XVII, când aici se tipăreau deja multe cărți.

La Muzeul Colegiului Reformat am făcut o vizită, pentru că mi-a atras atenția pe Internet biblioteca turcoaz. Are aproximativ 600.000 de cărți, multe dintre ele foarte vechi, cu decorațiuni manuale.

Pe lângă bibliotecă, aflată la etajul 2, muzeul are săli cu expoziții temporare și permanente care prezintă momente din istoria orașului și din viața locuitorilor, toate legate de credința protestantă. Mi-au plăcut mult vitraliile din clădire și obiectele care reflectă materiile studiate aici. Majoritatea informațiilor sunt în maghiară, dar există și câteva broșuri cu explicații în engleză, din care îți poți face o idee, în mare. E disponibil și un tur ghidat contra cost, însă nu am apelat la el.

Că tot am adus vorba de muzee, mai celebru în Debrecen este Muzeul Deri, cu o colecție de obiecte din cultura maghiară, dar și internațională.

Pe străduțele din centru, la umbra unui copac, stă pe o bancă statuia poetului Endre Ady, care te așteaptă la o poză 🙂

Teatrul Csokonai e o altă prezență impunătoare în zonă. Cu același nume, dar altă utilitate, Restaurantul Csokonai merită o oprire pentru prânz sau cină (Mihaly Csokonai Vitez a fost un poet local).

Pește & tăiței udon cu sos cremos, gulașul casei, vițel cu piure și sos de brânzeturi

Ieșind puțin din zona centrală, ne-am îndreptat spre Universitate, ocazie cu care am explorat Debrecenul rezidențial, cu blocuri, dar și clădiri de sticlă, cu aspect îndrăzneț.

Clădirea și dispunerea Universității, cu spațiul liber în față, m-au dus cu gândul Schonbrunn. Am mers mai departe, spre Grădina Botanică, ținta noastră. Înainte însă, ne-am oprit la un bubble tea la cafeneaua Find Tea, descoperită din întâmplare, unde mi-a plăcut ceaiul cu perle de tapioca, dar și peretele acoperit de post-it-uri cu mesaje. Oricine poate scrie sau desena pe un post-it, pe care să-l prindă apoi de perete. A fost o pauză binevenită și cu ocazia asta am văzut campusul universitar – foarte fain, deși acum era cam gol.

Plimbarea prin Grădina Botanică a fost minunată, mai ales în serele cu plante tropicale și cactuși. Căldura ne-a dat ceva bătăi de cap, dar am încercat să alegem cărările umbroase.

Am stat la Catalog Boutique Rooms, o cazare drăguță și foarte centrală. Pe un zid din apropiere am găsit arta murală Artistul și orașul.

Nu am prins parada cu flori și evenimentele din perioada 14-20 august, care culminează cu Ziua Națională a Ungariei + a rămas pentru o dată viitoare plimbarea prin Pădurea Mare, un parc imens din nordul orașului. Mi-a plăcut atmosfera relaxată din Debrecen și cred că e un loc binevenit pentru o mini-vacanță de 3-4 zile.

Info despre Debrecen am găsit pe https://visitdebrecen.com/see-do/ și https://www.debrecen.hu/en/tourist/

2 thoughts on “Debrecen – locuri de vizitat și savurat

1. Bia

E frumos la Debrecen, am fost de 3 ori si de fiecare data am facut alte lucruri. Data viitoare o sa merg si eu sa vad biblioteca (deci au mai ramas chestii de facut, vezi?).
    Este adevarat ca, personal, prefer mai mult Szeged-ul ca oras și foarte mult mi-a placut si la Gyor (capitala Ungariei de Vest i-am zis eu) 🙂 Citind articolul tau mi-am amintit de Abatia Pannonhalma (aproape de Gyor) care are o biblioteca de vis, musai sa mergi sa o vezi daca nu ai fost deja. Iti las aici link-ul unde am scris despre ea (sper sa nu-ti intre in spam comentarul cu ocazia asta): https://bialog.ro/2015/09/eurotrip-2015-abatia-pannonhalma-aproape-ca-in-numele-trandafirului/
    Si tot ca o recomandare, iti sugerez sa faci o zi combinata Békéscsaba + Gyula (sunt mai micute si merg amandoua intr-o zi).

1. Andra :) Post author

Daa, în Gyor vreau neapărat să revin, am stat doar câteva ore acolo și mi-a plăcut mult. Bine de știut de mănăstire, n-am fost, arată super din poze, clar e de pus pe listă! Și mulțumesc și pentru dubla Békéscsaba + Gyula, sunt mai aproape și mai ușor de strecurat într-un weekend. :*