Carnivor, vegetarian, omivor sau…?

Umblă vorba că vegetarianismul ar fi cel mai sănătos stil alimentar. Cu multele sale variante – dintre care cele mai cunoscute sunt ovo-lacto-vegetarian, vegetarian şi raw vegan – presupune, ca linie generală, lipsa proteinei de origine animală din alimentaţie.

salata-de-naut-cu-valerianaSunt diverse motive pentru care cineva decide să adopte acest stil de viaţă, fie convingerea că este nocivă carnea sau nu o tolerează, dragostea pentru animale, dorinţa de a scăpa de anumite afecţiuni, modă, etc. Nu o să discut validitatea acestor motive, fiecare este liber să-şi aleagă alimentaţia pe care o consideră potrivită.

Ce mă intrigă însă e că mulţi pun semnul egal între a fi vegetarian şi a mânca sănătos, ceea ce nu e întotdeauna corect. E foarte adevărat că având o alimentaţie vegetariană putem mânca foarte sănătos, dar simplul fapt de a fi vegetarian nu înseamnă a avea o alimentaţie sănătoasă. Nu înseamnă că dacă un produs nu conţine ingrediente de origine animală el e by default sănătos. De exemplu, produsele de panificaţie din făină rafinată, biscuiţii cu o tonă de zahăr, dulciurile de supermarket în exces şi alte prostii pot face parte fără nicio problemă dintr-o alimentaţie vegetariană, dar nu au ce căuta prea frecvent într-un stil de viaţă sănătos.

Nu înţeleg de ce trebuie să fim atât de radicali când vine vorba de alimentaţie şi să excludem un aliment care ne place şi ne face bine doar pentru a respecta o convenţie stabilită de unii, o clasificare pur teoretică, conform căreia nu trebuie să mai mănânci în veci alimentul X, că altfel te pasc toate neplăcerile din lume.

platou-turcesc-cu-bunatatiCalităţile alimentelor crude sunt de necontestat, la fel cum e clar că excesul de carne nu este, pe termen lung, o idee bună. De fapt, excesul de orice fel nu e o idee bună, fie că vorbim de carne, fructe, legume, goji etc. Dar de aici şi până la a exclude definitiv şi irevocabil o categorie de alimente e cale lungă.

Hai să nu cădem în extreme şi să ne refuzăm un aliment care ne face bine doar pentru că altora le cade greu la stomac şi consideră ei că nimeni nu ar mai trebui să-l consume!

Ce vreau să subliniez: ideea e să-ţi asculţi organismul şi nu să-l forţezi să accepte ceea ce nu îi convine, doar pentru că aşa e „moda”. E mai sănătos să adaptezi stilul alimentar la propria persoană şi la propriile nevoi, decât să adopţi după ureche un stil care pentru alţii a dat rezultate. Faptul că alţii sunt sănătoşi după ce au adoptat stilul de viaţă respectiv nu înseamnă că şi tu te vei vindeca de toate bolile posibile şi imposibile, din simplul fapt că orice organism este unic şi nu există o dietă universală pentru toată lumea.

Cred că extremismul nu este o soluţie nici în ceea ce priveşte hrana aşa că nu înţeleg fanatismul unora dintre raw vegani şi nici principiul „cu noi sau împotriva noastră”. Opiniile şi experienţele personale pot fi exprimate şi calm, fără a-l obliga pe celălat să fie de acord cu noi, poate nu e pregătit, nu deţine cunoştinţele necesare sau are altă părere.

Să nu uităm că sănătatea este rezultanta mai mulţi factori – alimentaţie, ereditate, boli, ghinion, mişcare, modul de a privi viaţa etc. O alimentaţie sănătoasă nu este de ajuns pentru a trăi fericiţi până la adânci bătrâneţi, însă poate fi o bază solidă pentru a avea energie şi a ne desfăşura activitatea cu mai mult elan.

Hai să renunţăm la categorisiri inutile de tipul vegetarian vs. carnivor şi să ţinem cont de NOI atunci când mâncăm şi nu de ultimele trenduri în materie de alimentaţie!

prajitura raw vegan la restaurant copacul vietii

22 thoughts on “Carnivor, vegetarian, omivor sau…?

  1. Bia

    Buna dimineata 🙂

    Cred ca este al treilea articol bun pe care il citesc luna aceasta vis a vis de vegetarian vs. restul lumii. Ai subliniat foarte bine, că fiecare e liber să își aleagă stilul alimentar, dar la fel ca si tine, nu inteleg vehementa cu care cei care nu consuma carne incearca sa-i faca pe ceilalti sa nu mai consume nici ei. Nu stiu pe ce criterii si cine a hotarat ca e naspa sa mananci carne (aia cu iubesc animalele nu tine, nu cred în acest motiv) și nici nu stiu de ce odată ce ai adoptat stilul vegan te crezi un fel de nutritionist din oficiu.

    Eu mananc carne, realmente imi face bine și am nevoie de proteina animala ca de aer, dar asta nu înseamnă că n-am zile în care nu consum. De exemplu, pe mine unele vegetale mă balonează atât de rău, încât deși le iubesc și le-aș mânca zilnic nu o pot face (conopidă, brocoli, năut, soia, mazăre etc), asta nu inseamna ca vin si spun că nu mai trebuia să le pape nimeni pe lune că sunt rele. De fapt, asta cred ca s-a întâmplat, cineva nu s-a simțit bine de la carne (se poate) si a doptat un regim din care a exclus-o… mai apoi fenomenul a luam amploare și curând s-a transformat într-o modă.

    Repet, ca să nu-mi ridic pe nimeni în cap: n-am nimic cu cei care sunt vegani sau raw-vegani, dar să nu aibă nici ei nimic cu ceilalți, să-și vadă de salata lor și să nu se considere superiori și mai sănătoși, că n-au niciun motiv întemeiat să creadă asta. Să avem toți poftă bună și să ne uităm în farfuria proprie. nu?

    Reply
    1. Cristina P

      Conopida , broccoli, varza – adica cruciferele – se adauga incet in alimentatie, altfel da, pot produce astfel de reactii. pentru ca al tau corp trebuie sa se adapteze la fibre. si ele sunt cele mai bune luptatoare cu cancerele de orice fel, la fel cum iti protejeaza corpul impotriva asalturilor de acest gen. Eu sunt innebunita dupa varza :)))
      Nautul l-am descoperit de vreo 2 ani si il fac hummus. Acasa.
      Iar lintea…tocmai am descoperit-o 🙂 Si am devenit ft ft ft mare fan.
      Insa , eu sunt mare fan legume de cand ma stiu . Cand era mica furam tot pastaii tineri de la mazare din gradina :)))))

      Reply
      1. Andra :) Post author

        @Cristina P:
        Sunt unele persoane care pur şi simplu nu tolerează anumite categorii de alimente, indiferent de cât de încet le introduc în dietă. Însă da, în multe cazuri poate că nu e vorba de alimentul în sine, ci de celelalte chestii cu care e combinat. Fibrele sunt conţinute în atâtea legume, fructe… cred că dacă mănânci cât de cât variat şi mai neprocesat e imposibil să nu ţi le asiguri cumva.
        Să ştii că multe legume şi eu le-am descoperit recent, când eram mică nu-mi plăceau. Ţine şi de cât de deschis eşti să testezi şi să vezi ce ţi se potriveşte 🙂

        Reply
        1. Cristina P

          Clar! Sunt chestii de care fugeam ca dracu de tamaie cand eram mica si acum imi plac 🙂 Nu suportam spanacul , de ex , acum mananc dar doar in salate (baby spinach).
          Cruciferele trebuie introduse cu grija. La fel si fasolea , daca nu e gatita corect…well, stii si tu efectele :))))) de aceea se fierbe 1/2 h si apoi se arunca apa si se fierba in continuare.

          Reply
    2. Andra :) Post author

      @Bia:
      Heyllo :*
      Daaa, poftă bună la ce ne place fiecăruia! 🙂 Eu sunt ok cu carnea, dar nu consum foarte des. Totuşi, mi se pare fără sens s-o exclud din alimentaţie. Adică n-am găsit niciun motiv care să mă facă să renunţ la ea, nu m-au convins nici filmuleţe cu animale omorâte, nici pledoarii ale vegetarienilor.
      Sigur, e şi o tabără extremă opusă, a carnivorilor care nu suportă carbohidraţii şi care sunt porniţi nu doar pe vegetarieni, dar şi pe toţi care îndrăznesc să mănânce fulgi de ovăz, de exemplu 🙂 )

      Reply
  2. Oana

    Ai exprimat perfect si punctul meu de vedere.
    Nu de alta, dar am vazut ca e la moda sa te impui si sa te arati superior pentru ca ai un anumit stil de viata sau o anumita dieta si imi repugna comportamentul asta.

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Am observat că sunt unii pentru care stilul de alimentaţie e un fel de religie dusă la extrem, iar dacă nu eşti de-al lor clar o să arzi în flăcările… cuptorului 😀

      Reply
  3. Cristina P

    Sunt semi-vegetariana (ovo-lacto dar mai mananc si peste) , alegere personala. Niciodata nu am fost fan carne desi provin din familie cat se poate de carnivora. Insa, pe de alta parte, mereu am fost “iepurele familiei” (adica rodeam pe morcovi si varza crude mereu). Nu am impus nimanui alegerile mele. Sotul insa prefera si el aceeasi alimentatie.
    Despre efectele nocive ale carnii rosii nu am sa insist. Despre cat de putina carne se mananca in dieta Mediteraneana am sa insist, insa. Creta e insula cu cea mai mica indicenta a cancerelor de orice tip si cea mai mare durata de viata. Iar acolo, alimentatia e bazata pe legume, fructe, ulei de masline, peste, si foarte rar carne de pasare sau carne rosie.
    Nu folosesc zahar de mai bine de 15 ani. Si mai nou, nu mananc nici paine (prea multa).
    De acord insa ca sunt multe produse pentru vegetarieni care sunt bombe. Uite, eu de ex, nu mananc soia. De loc. Ideea de “snitel” de soia sau te miri ce nebunii de astea imi ridica parul pe spinare.
    Mereu am militat insa pentru alimentatie sanatoasa, cat mai aproape de natura si o viata echilibrata. Cu tot cu sport 🙂

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Una e să mănânci carne roşie în fiecare zi, câte juma de kil, şi cu totul altceva e să mănânci aşa ceva o dată la câteva luni, de exemplu. La fel şi celelalte tipuri de carne, ai zis-o chiar tu: oamenii ăia nu au exclus-o total din alimentaţie, doar că o mănâncă mai rar. Problema nu e carnea în sine, ci excesul. Şi aici intră orice aliment, oricât de sănătos ar fi.

      Citind eticheta de pe unele produse pentru vegetarieni am constatat că au chiar mai multe ingrediente suspecte decât cele obişnuite…
      Apropo, ai încercat vreodată soia boabe (nemodificată genetic :D)? Eu am descoperit-o de curând şi mi-a plăcut, s-ar putea să ai o surpriză 🙂 Şniţelele vegetale şi alte chestii super-procesate de supermarket nu mă încântă. Şi oricum nu au gust de carne :))

      Reply
      1. Cristina P

        da, nu au exclus-o toti dar eu cunosc destui greci care nu mananca decat peste si carne alba (pui).
        Nu, nu am incercat. Am citit prea mult despre continutul de estrogeni naturali ai ei …si mi-a trecut repede. Nu e singura planta care contine in mod natural, evident.
        Personal, eu merg pe ce imi cere corpul. Carne nu imi cere. Daca cumva o sa ii vina pofta, o sa ma anunte :)) Ieri am vrut masline kalamata insa :)))))

        Reply
        1. Andra :) Post author

          Păi cred că asta e cel mai important, să fii deschis şi atent la chestiile sănătoase pe care ţi le cere corpul, nu la ce “se poartă” 😀

          Reply
  4. Aliceee_traveler

    Eu mananc de 3-4 ori pe luna carne si in general prefer manzat sau limba care are mai putina grasime! O fac fiindca imi place dar daca chiar as vrea as putea renunta la ea linistit! Asa mancam din totdeauna si cu toate astea nu mancam sanatos!

    Cartofii prajiti sunt cat se poate de vegetarieni dar nu sunt si sanatosi (asta e doar un exemplu) 🙂

    Acum incerc sa renunt si la dulciuri dar e cam greu 🙂

    Reply
    1. Andra :) Post author

      :)) Da, cartofii prăjiţi, cornurile şi merdenelele sunt vegetariene, dar nu neapărat sănătoase, dacă sunt mâncate în exces. Majoritatea consideră că vegetarianismul înseamnă pur şi simplu să nu mai mănânci carne, când de fapt ideea de bază este că fructele şi legumele sunt la putere, alături de leguminoase, seminţe etc.

      Reply
  5. AneMarie

    Un punct de vedere pertinent… Alimentatia ar trebui sa fie stabilita in functie de nevoile si metabolismul oranismului nostru, cu o sinura regula: evitarea extremelor si a exceselor. Asadar, lucrurile sunt mai simple decat am crede noi 🙂

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Da, dacă stai să te gândeşti bine, lucrurile nu sunt complicate când vine vorba de alimentaţie, însă primim atât de multe informaţii care se bat cap în cap, că nu mai ştim ce să credem…

      Reply
  6. AneMarie

    E vorba de echilibru, cred 🙂 In plus, poate ar fi bine sa mai lasam putin exotismul si sa nu ne speriem de faptul ca e scump sa mananci sanatos – sa mancam local si de sezon – ma refer la fructele si legumele noastre si sa ne bucuram de toate acele mancaruri sau deserturi care ne plac, din cand in cand… cu cat ne impunem sa nu facem ceva, cu atat ne vom simti mai frustrati si ajungem sa facem tot felul de greseli alimentare, desi intentiile noastre erau bune 🙂

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Când e vorba de alimentaţie, întotdeauna vor fi comentarii 🙂 Dar pur şi simplu nu-mi place să fiu extremistă.

      Reply
  7. worldofsolitaire

    Comentariu pentru Bratislava si Viena.
    Este uimitor, cum doi oameni, pot gadi intr-atat de asemenea, incat sa nu se intrebe daca nu sunt gemeni in gandire.
    Scrii superb.
    Felicitari!
    Onu

    Reply
  8. Pingback: Restaurantul BioFresh şi cel mai apetisant meniu (raw) vegan | Zâmbet şi sănătate

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *