Ghidul indicelui glicemic – Barbara Ravage

Având în vedere experienţa mea frumoasă cu metoda indicelui glicemic pentru o alimentaţie sănătoasă, am vrut să citesc mai mult despre această temă, aşa că în cadrul campaniei vALLuntar am ales o carte la subiect.

ghidul-indicelui-glicemicSe numeşte Ghidul indicelui glicemic şi vorbeşte despre alegerile pe care e bine să le facem dacă vrem să ne hrănim mai sănătos. Autoarea, Barbara Ravage, subliniează de mai multe ori faptul că indicele glicemic nu este o dietă, ci un instrument pentru un stil de viaţă sănătos, ca alternativă la dietele care de care mai fanteziste. Astfel, ni se propun o serie de schimbări susţinute pe tot parcursul vieţii care să preîntâmpine bolile şi să ne menţină supli.

O scurtă definiţie a indicelui glicemic:

Indicele glicemic reprezintă un mod ştiinţific de măsurare a vitezei cu care organismul prelucrează carbohidraţii din alimente, transformându-i în glucoză, care trece în fluxul sangvin.

Aşadar, indicele glicemic oferă un mod simplu, dar ştiinţific, de a face diferenţa între carbohidraţii „răi” şi cei „buni”. Atât persoanele sănătoase, cât şi cele bolnave de diabet sau alte boli asociate îl pot adopta, este o metodă pentru absolut toată lumea. Acest instrument acţionează împreună cu metabolismul, nu încercând să-l manipuleze şi pune la dispoziţie o varietate largă de alimente, nu doar meniuri „subţiri”.

Am observat că valorile medii prezentate în carte pentru indicele glicemic sunt puţin diferite faţă de ce citisem şi ştiam din cartea lui Michel Montignac pe aceeaşi temă, Indicele glicemic.

clasificarea indicelui glicemic

Personal, consider că ar fi bine ca alimentele pe care le consumăm să aibă un indice glicemic cât mai mic, maxim 50, la care se adaugă, desigur, abaterile. În plus, aşa cum subliniează şi autoarea, indicele glicemic ar trebui privit ca un echilibru, nu ca un calcul matematic. Caloriile nu trebuie ignorate, au şi ele rolul lor, dar contează mai mult felul în care organismul prelucrează un aliment decât pur şi simplu numărul de calorii.

Greutatea în exces nu e o problemă de frumuseţe, ci în primul rând una de sănătate.

Diabetul zaharat de tip 2, bolile cardiovasculare, hipercolesterolemia, afecţiunile pulmonare şi tulburările de respiraţie, artrita, accidentul vascular cerebral sunt doar câteva dintre afecţiunile cu care este asociată obezitatea. Desigur că şi stima de stine are de câştigat de pe urma unui corp în formă, dar starea de sănătate îşi spune cuvântul, mai ales pe termen lung.

Declinul gătitului acasă este una din sursele epidemiei de obezitate. Eu aş completa că şi industria alimentară, cu „invenţiile” ei în materie de coloranţi, arome şi alte bazaconii a avut un aport esenţial. Revenind la gătitul acasă, acesta este de preferat pentru că ştim ce punem în mâncare, spre deosebire de restaurante, unde controlul nostru este destul de redus. Dar ce putem face? Să nu mai luăm deloc masa în oraş?

Ghidul prezintă soluţii şi idei practice pentru a face alegeri sănătoase când luăm masa la restaurant, la petreceri sau la prieteni, dar şi pentru gustări şi mesele zilei. Se recomandă ţinerea unui jurnal alimentar, în care să se noteze toate mâncărurile şi băuturile consumate pe parcursul zilei, pentru a avea o imagine clară cu privire la modul nostru de hrănire. De asemenea, cartea oferă o mulţime de alternative plăcute pentru alimentele cu indice glicemic ridicat.

Per total, „Ghidul indicelui glicemic” e o carte prietenoasă, practică şi uşor de citit datorită formatului şi structurii, chiar dacă mai cuprinde şi noţiuni de biochimie pe care, recunosc, le-am digerat cam greu.

Articolul face parte din campania vALLuntar iniţiată de Grupul Editorial ALL, cu sprijinul ROMSILVA.

Pentru fiecare 15 comentarii plantăm un copac, aşa că vă invit să vă spuneţi părerea despre carte

—–-

Dacă ţi-a plăcut acest articol şi crezi că poate fi util şi altora, dă un like & share pe Facebook 😉

—–

36 thoughts on “Ghidul indicelui glicemic – Barbara Ravage

  1. Petala Calatoare

    Foarte interesanta cartea, mi-ar place sa o citesc. Incerc si eud e ceva vreme sa tin cont de indicele glicemic dupa metoda Montignac, dar recunosc ca nu intotdeauna imi iese.

    Reply
  2. vienela

    Uite o carte de care as avea si eu nevoie in casa. De cativa ani, toata lumea imi spune ca s-ar putea sa am ceva dereglari ale glicemiei, iar de curand m-am simtit atat de rau, incat am chemat salvarea. Nu am mers la spital, dar mi-au recomandat sa fac niste teste pentru a vedea ce se intampla cu glicemia… :((

    Reply
    1. Andra :)

      Metoda indicelui glicemic e perfectă pentru situaţia ta, dacă o să începi să aplici principiile cu siguranţă vei vedea îmbunătăţiri 🙂

      Reply
  3. Ada

    Perfect. Eu, cand imi scade glicemia, devin de-a dreptul rea. Si apoi trebuie sa imi cer iertare pentru ce am spus cand mi-era foame 🙂
    Trebuie sa caut cartea

    Reply
  4. Ana Brădescu

    Important e să aplicăm sfaturile din carte şi să le pliem pe necesităţile noastre. Omul renunţă greu la obiceiurile sale, deci e nevoie de voinţă şi determinare.

    Reply
    1. Andra :)

      Da, cred că asta e esenţial, să adaptăm sfaturile la personalitatea şi viaţa noastră, altfel regulile ni se vor părea un calvar 🙂

      Reply
  5. iuliananescu

    Uite o carte care nu ar trebui sa lipseasca din lista mea de lecturi pentru anul acesta. E o recomandare foarte buna, inspirata si motivationala. Eu chiar cred ca se poate duce o viata furmoasa si sanatoasa in acelasi timp, chiar daca tanjim la produse care nu ii aduc organismului decat dezavantaje.

    Reply
    1. Andra :)

      Chiar se poate să mâncăm sănătos şi bun, cartea e plină de exemple în sensul ăsta, sunt alimente şi meniuri pentru toate gusturile 🙂

      Reply
    1. Andra :)

      Are nişte poze aşa frumoase cartea asta, că ţi-e mai mare dragul s-o răsfoieşti 🙂 Parcă şi informaţiile se înţeleg mai uşor

      Reply
    1. Andra :)

      Cu drag! 🙂 Cred că ţi-ar fi foarte utilă cartea, prezintă şi sfaturi concrete cu privire la alimentaţia copiilor şi despre cum să-i educi pentru a se hrăni sănătos de mici.

      Reply
  6. Cris

    Felicitari pentru recenzie. Mi se pare mai provocator sa alegi o carte cu baza medicala decat fictiune. Si recenzia ta este foarte usor de urmarit, desi nu intotdeauna un limbaj de specialitate lasa loc de libertate de exprimare.

    Reply
    1. Andra :)

      Ghidul indicelui glicemic cuprinde şi explicaţii mai ştiinţifice, chiar şi scheme de la chimie :D, dar per ansamblu e uşor de urmărit, are un limbaj accesibil. Mulţumesc! 🙂

      Reply
  7. Soap Bazar

    Acum cativa ani am citit cartea lui Montignac “Mananc, slabesc si ma mentin” si de atunci tin cont de indicele glicemic nu de cantitate si pot sa spun ca este o metoda care nu frustreaza, mananci cat vrei si nu te ingrasi 🙂

    Reply
    1. Andra :)

      Şi eu sunt fan Montignac şi pot să confirm că funcţionează 😉 de-asta am şi vrut cartea asta, să aflu noi informaţii despre metoda indicelui glicemic 🙂

      Reply
  8. Pingback: Zâmbete de februarie | Zâmbet şi sănătate

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *