Pastele: carbohidraţi cu zâmbet

Everything you see I owe to spaghetti

– Sophia Loren –

Deseori, când ne gândim la paste ne apare în minte imaginea unei farfurii uriaşe cu spaghete aburinde, înecate în sos de carne şi brânză rasă deasupra. Asta ar fi varianta clasică de utilizare a pastelor. Şi ne gândim că poate nu e o alegere prea sănătoasă, dar ce facem dacă ne plac la nebunie farfalle, fusilli, penne, şi alte forme jucăuşe?

Pastele pot fi un fel de mâncare foarte sănătos şi săţios, dacă alegem varianta optimă de a le consuma şi ne folosim puţin creativitatea.

  • Pastele integrale, din grâu dur, simple, sunt cea mai bună alegere. Majoritatea firmelor care produc paste au şi varianta aceasta, ce-i drept la un preţ puţin mai mare, însă merită. Sunt mai săţioase, au fibre, dar şi un gust bun. Vă recomand să încercaţi cât mai multe tipuri, linguini sau tagliatele cu busuioc, cânepă, etc.
  • Fierte al dente (5-6 minute) pastele îşi păstrează indicele glicemic la cel mai scăzut nivel, în timp ce fierberea prelungită (15-20 de minute) duce la o creştere a valorii indicelui, din cauza accelerării gelatinizării amidonului. Deci nu le ţineţi pe foc prea mult. O sugestie: alegeţi paste cât mai subţiri, aşa le veţi fierbe mai puţin.
  • Tot pentru a scădea indicele glicemic al pastelor, consumaţi-le reci, eventual după ce le-aţi ţinut în frigider. Chiar şi pastele albe, dacă sunt fierte al dente şi lăsate să se răcească, vor avea un indice glicemic mai mic.
  • Îmi plac mult salatele de legume, însă uneori simt nevoia de ceva mai consistent. Iar pastele sunt tocmai potrivite. Din punctul meu de vedere, pastele în salată sunt cea mai bună variantă de a consuma aceste bunătăţi. Fără a exagera însă! Prefer să pun accentul pe legume şi de aceea cred că un pumn de paste este de ajuns. Baza o constituie tot felul de legume colorate: roşii, ardei, rucola, salată verde, fasole, năut, castraveţi, brânză, morcovi, ţelină, etc. Pentru un gust mai deosebit sunt numai bune nucile, cajuul, sau chiar alegele. Nucile fac mai crocantă salata, pe lângă faptul că sunt o sursă de grăsimi sănătoase. Zeama de lămâie şi uleiul de măsline extravirgin presat la rece, eventual şi puţin sos de soia, sunt un dressing ideal.

Pentru mai multă saţietate, am adăugat nişte paste integrale

  • Dacă însă nu concepem pastele fără sosuri, putem să găsim şi aşa variante foarte bune. Câteva legume călite (nu prăjite) puţin în ulei de măsline, cât să se înmoaie: roşii cherry tăiate în două, ceapă verde, spanac, ardei, puţin sos de roşii şi zeamă de lămâie.
  • Încercaţi condimente variate. Busuiocul merge de minune cu pastele, dar mai sunt atât de multe de testat, nu vă opriţi doar la variantele clasice. În comerţ există o gamă largă de sosuri, însă v-aş recomanda să le preparaţi acasă, pentru simplul motiv că cele din magazine au tot felul de chestii dubioase în ele. În plus, aşa veţi şti ce mâncaţi cu adevărat.
  • Mai ales dacă sunt albe, nu se recomandă consumarea pastelor alături de carne, din cauză că îngreunează digestia. Dar ce facem cu delicioasa lasagna sau alte bunătăţi care conţin în mod tradiţional carne? Ar fi păcat să nu ne bucurăm de ele, mai ales dacă au fost gătite de un bucătar pasionat, cu ingrediente simple şi naturale. Putem să ne răsfăţăm simţurile fără nicio problemă, atâta timp cât nu exagerăm cu cantităţile şi frecvenţa. Iar dacă ştim să savurăm mâncarea şi să-i acordăm atenţia cuvenită, nu vom avea nicio problemă în a ne desfăta cu aceste bunătăţi.

10 thoughts on “Pastele: carbohidraţi cu zâmbet

  1. Annemarie

    Ador pastele! Mananc destul de rar, tocmai din motivele prezentate de tine in ultimul paragraf. Insa de cand cu stilul de viata mai sanatos pe care incerc sa-l adopt, cu siguranta imi voi cumpara din cele integrale, si le voi pregati in maniera simpla de care povestesti. Nu mai spun de salate, care-mi plac foarte mult (cu putin sos, recunosc)! Din pacate, insa, nu prea ma omor dupa cele fierte al dente, dar voi gasi o cale de mijloc. 😉

    Reply
    1. Andra :)

      Nu mi se pare cine stie ce diferenta la gust intre pastele al dente si cele super-fierte, doar consistenta e alta, ultimele sunt mai…vascoase 😀

      Reply
  2. Oana S.

    Nu mă prea omor după paste, dar mă omor după lasagna, pe care o mânânc rece. Nu știu de ce, dar mi se pare mai bună așa 🙂

    Reply
    1. Andra :)

      Si eu prefer pastele reci, mai ales in salata, dar la cele cu sos mai fac exceptii. Lasagna mananc destul de rar, insa imi place mult cea cu legume si mozzarella, de la un restaurant anume 🙂

      Reply
  3. DianaEmma

    Eu chiar am văzut în pastele integrale o descoperire culinară delicioasă. 😀
    Mereu fierb pastele al dente, pentru că eu le gătesc și când fac sosul, restul ingredientele amestecându-le cu ele… mi se par mult mai gustoase așa…
    Hmmm… acum mi-am dat seama că nu am făcut de mult un articol cu rețete. 😀

    Reply
    1. Andra :)

      Sunt o descoperire foarte interesanta, mai ales ca se gasesc sub atatea forme. Poate ne prezinti niste retete cu paste, pregatite in stilul tau 😉

      Reply
      1. DianaEmma

        Am prezentat mai multe de-a lungul timpului.

        Pe mine nu mă interesează forma… în principiu tot paste sunt. Ingredientele care se combină pentru garnitura la ele le consider importante. Banalele spaghetti îmi sunt de ajuns.

        Reply
        1. Andra :)

          Eu am preferinte si in ceea ce priveste forma, prefer fusilli-i decat spaghetele sau alte paste lungi, mi se pare ca se prepara si se mananca mai usor 😀 Simt si o mica diferenta intre tagliatelle si pastele obisnuite, de consistenta. Oricum, sosul si/sau garnitura sunt baza 🙂

          Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.