Ce trebuie să știi dacă vrei să fii freelancer

Freelancer (sau liber profesionist, mai pe română) înseamnă să fii un fel de antreprenor care lucrează pentru alții. O resursă la care companiile/ antreprenorii/ alți freelanceri apelează pentru a-și duce la bun sfârșit diferite proiecte. Tu ești propria ta afacere, cum s-ar zice.

Dar ce frumos trebuie să fie să nu te streseze niciun șef, să nu ai colegi enervanți, să lucrezi din pijamale…” vor zice unii.

Nu e totul roz și cu siguranță că acest tip de activitate nu se potrivește oricui. Sunt multe avantaje în a lucra pe cont propriu, printre care independența și flexibilitatea programului, dar și provocări pe măsură.

Eu am devenit PFA pe 3 octombrie 2014, deci am o experiență de 5 ani la acest moment. Wow, pare foarte mult timp 🙂

Uneori trec prin perioade în care mă întreb dacă nu mai bine mă angajez undeva full time, dar trăgând linie, mă bucur că am rămas la varianta on my own. Chiar dacă atunci când mă întreabă cineva cu ce mă ocup, am un mare blank în minte și mă cam bâlbâi până să-mi găsesc cuvintele să explic.

Oficial sunt “Consultant în comunicare și relații publice”, în practică fac Content Writing și Copywriting, adică scriu articole și texte pentru site-uri, broșuri, fac postări și vizualuri de Facebook, Instagram, LinkedIn, creez și trimit newslettere, dar și alte mărunțișuri, în funcție de client.

freelance content writer Andra

Așadar, dacă te bate gândul să fii freelancer, iată câteva aspecte de care e bine să ții cont, desprinse din experiența mea:

Șef… sau nu

Ca freelancer, poți să zici că ești propriul tău șef, dar ai în continuare și o mulțime de “șefi” externi – clienții, adică. Partea bună este că relația cu ei va fi diferită de cea pe care o ai în mod obișnuit cu un manager într-o companie. Iar posibilitatea de a-ți alege clienții, deci șefii, mi se pare delicioasă!

Tu centrezi, tu dai cu capul

Contabilitate, vânzări, marketing, project management... Mai multe departamente într-unul singur. Cam asta e un freelancer. În general, e important să te poți organiza și motiva singur, altfel nu ai nicio șansă să termini cu bine proiectele la care lucrezi, respectând deadline-urile.

Partea bună e că poți să-ți externalizezi anumite “departamente”,  ca într-o companie, dacă te simți depășit de situație. Eu am ales să fac asta cu contabilitatea, pentru că cifrele nu sunt punctul meu forte (deși ca PFA poți să-ți ții singur contabilitatea).

Atragerea și menținerea clienților

S-ar putea să-ți consume ceva energie. În cazul meu, o parte dintre colaborări au apărut datorită blogului, iar în prezent, marea majoritatea vin din recomandări. Am mai aplicat la diferite oferte găsite pe grupuri dedicate de Facebook, însă nu s-a legat mare lucru.

Consider că e avantajos să ai anumiți clienți cu care să colaborezi constant, pentru că astfel ai și un venit stabil, plus că deja fiind familiarizat cu modul de lucru și cu domeniul lor, treaba merge mai repede. Pe de altă parte, clienții noi vin cu provocări noi, iar asta te ține motivat, “în priză”, te împinge de la spate să înveți lucruri.

Uneori te simți singur

Mai ales dacă lucrezi de acasă. Fii fără grijă, mulți n-o să înțeleagă cum vine asta, adică… “Poți să lucrezi dacă nu e nimeni care să te bată la cap?!” Unii o să confunde “a lucra de acasă” cu „a sta acasă”. Flexibilitatea programului nu înseamnă stat degeaba, ai un anumit volum de lucru pe care trebuie să-l duci la bun sfârșit dacă vrei să-ți primești plata.

Pentru cei foarte sociabili, în orașele mari există spații de co-working, adică birouri pe care le poți închiria pentru lucru, unde se adună și alți freelanceri sau antreprenori. Până acum nu am apelat la varianta asta, mi se pare mai comod să lucrez de acasă, iar în caz de nevoie să ies pur și simplu la o cafenea. Însă poate fi o idee bună dacă vrei să mai faci networking și, de ce nu, să găsești clienți noi 🙂

Money management

Cel mai probabil, venitul tău o să varieze de la o lună la alta. Sunt și unii freelanceri norocoși care prind colaborări stabile și își pot asigura lunar un flux constant. Însă oricum e bine să ai ceva bani puși deoparte, pentru lunile în care bate vântul. În funcție de domeniu, s-ar putea ca anumite perioade ale anului să fie mai profitabile, în timp ce altele… mai secetoase.

Dacă nu ai făcut asta până acum, este musai să ai un buget serios de venituri și cheltuieli + economii (și nu doar dacă ești freelancer, după părerea mea). Pune deoparte lunar o sumă de bani, eventual în mod automat, prin plată recurentă, ca să nu mai stai cu grija asta.

Taxe și alte bucurii

Impozitele, dragele de ele. Plus sănătatea, pensia… Acum trebuie să te ocupi să le plătești tu, în caz că nu ai un angajator care face asta. Și mai trebuie să depui declarații peste declarații. Deci s-ar putea să devii foarte familiar cu coridoarele ANAF-ului 😀 dacă nu optezi pentru varianta online, Ghiseul.ro.

Partea nevăzută

Întâlniri cu clienții, schimb de email-uri, negocieri, promovare, căutare de proiecte. Toate acestea ocupă timp, așa că ia-le în considerare când faci oferta de preț sau când îți organizezi pur și simplu programul. Am scris câteva idei despre cum să-ți stabilești tariful ca freelancer în acest articol.

Poate că uneori vei face compromisuri și vei lua proiecte după care nu prea te omori, ca să-ți asiguri o sursă de venit. Alteori s-ar putea să dai peste clienți care nu știu ce vor și care îți vor mânca o grămadă de timp (timp în care foarte probabil nu vei fi plătit) sau pur și simplu peste oameni neserioși. Partea bună e că din toate acestea vei învăța și îți vei dezvolta flerul, așa că la un moment dat vei ști de la început dacă o colaborare va funcționa sau nu.

Vacanțe

Mai ai nevoie de o gură de aer proaspăt, din când în când. Și poate n-o să vrei să cari laptopul cu tine ca să lucrezi, în loc să te plimbi sau să lenevești la piscină. Vestea proastă este că acum concediile nu îți mai sunt plătite, dacă nu te ocupi tu de asta. Timpul trece, leafa nu mai merge 🙂 Deci încă un aspect de care trebuie să ții cont când calculezi prețul serviciilor tale.

PFA sau SRL sau altceva?

Din punctul meu de vedere nu există o variantă DOAR cu avantaje, că dacă ar exista așa ceva, toți ar alege-o pe aceea. Deci opțiunea depinde de serviciile pe care le prestezi și mai ales de ce venituri obții. Poți fi freelancer și să închei contracte de drepturi de autor, am mai auzit și varianta asta (dacă se potrivește activităților tale). Te poți consulta cu un contabil sau cu cineva care cunoaște bine legislația ca să iei cea mai bună decizie pentru situația ta.


În încheiere, un cuvânt despre concurență 🙂

Cred că există loc pentru toată lumea și e important să știi ce te face pe tine deosebit față de alți freelanceri din aceeași nișă, cu ce vii în plus/ diferit față de ei. Think about it!


Foto: pexels.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.