O calorie, două calorii…

Citesc şi aud despre multe diete bazate pe numărarea caloriilor şi stabilirea de meniuri fixe, care trebuie urmate ca la carte. Nu ştiu cum e să trăieşti după astfel de reguli, dar pot să-mi imaginez câtă frustrare produc…

ostraw vegan prajituraAplicarea matematică a teoriei caloriilor (metodă foarte populară şi promovată, de altfel) fără a ţine cont de necesităţile proprii duce la o obsesie distructivă pentru control şi induce ideea că a te hrăni este un fapt „ştiinţific” şi nu unul natural.

De fapt, contează şi sursa caloriilor, deci calitatea lor: de exemplu, 100 de calorii dintr-o porţie de mâncare de linte nu sunt egale cu 100 de calorii dintr-o porţie de cartofi prăjiţi (vezi indicele glicemic). Contează şi diversitatea meniului, pentru că degeaba mănânc în fiecare zi alimente de fix 1.531 de calorii, să zicem, dacă le iau exclusiv din dulciuri nesănătoase.

Dar cel mai important fapt pe care îl uităm mulţi dintre noi este acela că a ne hrăni sănătos nu se reduce la calorii. Sunt lucruri care nu au de-a face cu partea biologică în mod direct, dar care influenţează relaţia noastră cu mâncarea şi îngrăşarea/slăbirea: savurarea alimentelor, diversitatea hranei, compania, atmosfera în care mâncăm etc. Numărarea caloriilor poate fi eficientă doar pe termen scurt în procesul de slăbire, dar produce în schimb multă nemulţumire şi ne face să ne cramponăm inutil de nişte cifre.

Metabolismul nu funcţionează independent, într-un mediu ştiinţific, obiectiv. El este direct influenţat, pe lângă alimentaţie, şi de ereditate, vârstă, sex, boli, medicamente etc. Nu e neapărat un lucru rău să ţinem cont de calorii, însă ele sunt doar un instrument şi nu ar trebui să devină o obsesie.

A mânca este o plăcere, nu o formulă matematică.pate-cu-dulceata-de-ardei-iute-violeta-s-bistro

15 thoughts on “O calorie, două calorii…

  1. Cristina P

    eu am ajuns la greutate normala numarand calorii dar fara “meniu fix”. aia nu pot sa sufar. stiu cat am voie in funcie de cat sport fac si in functie de asta vad ce am chef sa mananc.
    in 2006 mi-am schimbat complet stilul de viata. am renuntat la prajeli, la carne rosie, la dulciuri si produse de patiserie. atunci , din aprilie pana in nov am calculat calorii. ulterior am oprit o vreme si am revenit la calcul cand am vrut sa mai cobor ceva kg.
    acum nu mai numar calorii – bine, nu eu, site-urile de specialitate – zilnic ci doar o data la cateva saptamani daca vad ca o ia cantarul prea aiurea in sus.
    A te hrani sanatos NU se reduce la calorii, Insa si daca mananci doar mancare sanatoasa poti manca lejer prea mult. Sigur ca la mine functioneaza asta. si in plus, folosesc cani si linguri , nu cantarul de bucatarie.
    noi suntem mari fani quinoa, cus-cus si bulgur. o cana de quinoa are multe calorii si recomandat e sa mananci cam 70g pe persoana. sau 1/2 cana (nefiarta). likewise, peanut butter e sanatos dar portia e 2 linguri (nu un borcan). Uleiul de masline e extraordinar de sanatos dar 1 lingura are multe calorii. si tot asa 🙂
    avantajul meu e ca nu traiesc pentru a manca. mananc ca sa imi intretin activitatile corpului :))
    mai degraba ma auzi ca zic “ce placere imi face sa citesc cartea asta” decat “ce placere imi face sa mananc ….(insert ceva mancare faina)” (ok, exceptand gellato lol).
    sunt total de acord cu tine ca o calorie NU e o calorie, ci conteaza sursa . insa e bine sa stii pe unde sa te intinzi :)))

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Îţi mulţumesc că ne-ai povestit despre stilul tău alimentar, Cristina! Sigur, fiecare cu preferinţele lui în materie de mâncat&slăbit, important e să ajungi la un echilibru cu tine şi greutatea ta, până la urmă 🙂
      Mie număratul caloriilor mi se pare crimă (bine, eu am şi alergie la tot ce înseamnă cifre sau matematică:))), de asta prefer să mă ghidez după indicele glicemic. Dar ai punctat foarte bine, contează şi cantitatea. Şi aici problema e că uneori uităm să ne oprim şi continuăm să mâncăm deşi nu ne mai e foame. Sau mâncăm prea repede şi organismul nu are timp să reacţioneze şi să ne spună că e sătul – aici vorbesc din proprie experienţă, din păcate. Eu aş mânca fistic în cantităţi industriale 😀 De-asta am decis să cumpăr mai rar, chiar dacă e sănătos, măcar aşa nu am ispita lângă mine.
      Şi eu sunt fan quinoa, merge în multe combinaţii şi e săţioasă!

      Reply
      1. Cristina P

        uite mie aia cu indicele glicemic nu mi-a iesit ever:) poate ca sunt mareeeee fan morcovi? :)))
        oh dah fistic nu am luat de o groaza de vreme si in general iau cantitati mici. eu am reusit sa mananc 1/2 kg de castane fierte intr-o zi…de aia nici nu iau mai mult de 1/2 kg o data :)))
        si ciresele sunt la fel de addictive. tin minte intr-o vara am bagat sub bot 2kg fara jena intr-o zi
        dar stii cum e ? astea macar nu-s prajeli sau produse de patiserie.
        eu mananc putin si des. asta ca sa ma fortez si sa iau pauze de la work – si deci de la calculator- mai des.

        Reply
        1. Andra :) Post author

          Şi eu merg pe acelaşi principiu: dacă se întâmplă să fac excese (chiar dacă nu e ok), măcar să fie cu fructe sau chestii mai simple, nu cu cine ştie ce dulciuri ultra-procesate, fără nicio valoare nutriţională.

          Reply
          1. Cristina P

            stii ce totusi misto? dc galopez 2 kg de cirese nu imi vine sa golesc apoi frigiderul insa dc o dau pe chestii naspa rafinate (dulciuri sau chips), imi vine apoi sa mai mamanc doua frigidere pline

            Reply
  2. Miky

    ma iertati, dar vorbiti limbi straine 😀 m-am amuzat un pic, sincer va zic 😀
    eu incerc sa mananc sanatos (adica legume si fructe, exclus prajeli, cicolata neagra, rar cate o praji-ca nu rezist, portii mici, cereale) dar calorii n am numarat in viata mea. in general nu traiesc ca sa mananc, ba chiar ma enervez cand am treaba si mi-e foame (uite domle cum imi strica burta planurile) dar am momente (mai ales cand calatoresc) cand a manca e o placere, e un mod de a a descoperi un loc nou
    concluzia – slava domnului ca s slaba, ca n as putea tine o dieta

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Mă bucur să aflu că nu sunt singura care urăşte profund chestia cu caloriile :)) N-am experimentat-o şi nici nu vreau, dar se pare că pentru unii funcţionează.
      Era vorba mai mult de un stil de viaţă sănătos, decât de diete.
      Îmi place să experimentez şi în vacanţe, şi “acasă”. Dar înţeleg că nu toţi putem fi pasionaţi de mâncare şi luatul mesei 🙂

      Reply
      1. Cristina P

        sunt eu nebuna care cand calatoreste uita sa manance? si chiar dc am fost in grecia si italia si m-am bucurat de bucataria lor, am venit acasa cu mai putine kg? 🙂 logic ca in vacanta nu calculez calorii lol :))

        eu prefer sa ma tin cat mai aproape de greutate normala. nu e ok sa fii mult peste normal , mai ales dpdv medical.

        Reply
        1. Andra :) Post author

          Mi se întâmplă uneori şi mie să uit de mâncare în vacanţe, dar asta până la ora mesei :))
          Nu e ok să ai un exces ponderal de grăsime în primul rând pentru sănătate, da. Asta ar trebui să fie principala preocupare, să fim mai sănătoşi, chestia cu aspectul e doar vârful icebergului.

          Reply
          1. Cristina P

            yup, exact. intai sanatatea ca restul vine dupa 🙂
            eh las ca noi am umblat de nebuni o zi intreaga prin atenta si cand ne-am intors la hotel ne uitam unu la altu “auzi, da’ noi azi cand am mancat?” 🙂
            ca sa realizam ca undeva intr-o pauza de vizitat obiective, am rontait o salata (in urma cu muuuuuulte ore).
            niciodata nu iau mese la hotel (decat mic dejun) ceea ce explica de ce uitam ca avem de mancat lol

            Reply
            1. Andra :) Post author

              Şi eu la fel, prefer să mănânc în afara hotelului, în primul rând pentru diversitate. Din experienţa mea de până acum, micul dejun la hoteluri a fost cam slăbuţ şi nevariat…de-asta încerc să-l evit, dacă se poate, că n-ar rost să plătesc în plus şi pentru el. În Santorini am avut noroc, a fost delicios şi cu multe feluri din care să alegi.

              Reply
              1. Cristina P

                well dc e inclus in pretul camerei nu il sar. nu a fost mare – in italia sau londra, dar a tinut de foame destul . In atena a fost delicious. insa dc nu e inclus nu dau banii pe el

  3. Aliceee traveler

    Eu desi nu sunt silueta niciodata nu am numarat calorii. Sunt fericita asa cum sunt, chiar daca nu sunt conform sablonului. Am un metabolism aiurea cu arderi lente, mostenit, nu imi mai bat capul.
    Imi place sa mananc mancare buna si mananc de foame dar cu placere

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Din ce ştiu, o alimentaţie sănătoasă poate compensa problemele de metabolism 🙂 Dar, până la urmă, fiecare decide ce e mai bine pentru el.
      Şi mie îmi place să mă bucur de o masă bună, eventual într-o companie plăcută.

      Reply
      1. Cristina P

        stii bine, dar nu doar alimentatia compenseaza cat sportul. mai ales weight lifting care face sa creasca si cel mai lent metabolism – si eu ma lupt cu unul lol
        ah si da, tot ce e iute creste metabolismul macar pe moment.
        ma bucur insa nu am fost niciodata o gurmanda 🙂

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.