Cum să nu mai amâni

Ai de lucrat, dar îți amintești brusc că în frigider te așteaptă o felie de prăjitură rămasă de ieri, așa că te duci să-i faci felul.

În timp ce mănânci, te uiți pe telefon și te pierzi printre sutele de poze postate de prieteni la sală, la masă sau în Bali (ați observat că TOATĂ lumea merge mai nou în Bali? :D). Și dacă i-ai admirat pe alții, hai să postezi și tu ceva. Măcar un selfie, acolo.

Și uite-așa, se duc zeci de minute, iar proiectul tău e în același stadiu în care l-ai lăsat.

Amânarea sau procrastinarea, cum i se zice mai nou, este considerată de unii o modalitate de a face față stresului. Te învârți în jurul cozii și lași pe mai târziu, pentru că nu îți surâde ceea ce ar trebui să faci sau pur și simplu nu ai chef.

Fiecare dintre noi avem momente din astea. Sunt inevitabile, după părerea mea.

Problema e că uneori ai un deadline sau mai mult de lucru și nu prea îți permiți să te lălăi. Am notat mai jos câteva idei care pe mine mă ajută să iau taurul de coarne. Poate că nu ți se vor potrivi toate, dar sper să găsești măcar câteva sugestii care să-ți dea avânt. În timp, dacă nu pe loc.

Sursa: Gemma Correll
  • Scrie TOT ce ai de făcut, tot ce te preocupă – pe hârtie, telefon sau laptop, cum îți e mai ușor. Un brain dump, adică o sesiune de “golit” mintea de griji, prinde bine din când în când. Îți va fi mai clar cum stă treaba (Nu, nu e de ajuns să te gândești la lucrurile astea, SCRIE-LE).
  • Împarte în bucăți mici-mici chestiile urgente de pe TO DO. Creează o listuță și bifează activitățile pe măsură ce le dai gata. E important să fie calupuri cât mai simplu de făcut. De exemplu: Selectat poze. Deschis program de editare. Găsit template. Ales culori. Etc. Lucrează-le pe fiecare în parte.
  • Setează un timer și propune-ți să lucrezi doar pentru 10 minute și gata. Odată ce te-ai apucat de lucru, s-ar putea să vrei să continui.
  • Formează-ți un ritual de lucru – adică o anumită ordine care în timp va fi liniștitoare. În cazul meu, concentrându-mă pe mici task-uri clare într-o anumită ordine, reușesc să scad din neliniștea că nu o să-mi vină inspirația. De exemplu, când am de făcut un calendar de postări Facebook pentru un client, am câțiva pași pe care îi urmez mereu:
    • Deschid un document Word în care copiez deja scheletul din altă lună cu numărul de postări de făcut.
    • Notez evenimentele/ promoțiile primite de la client.
    • Caut dacă în acea lună sunt sărbători care au legătură cu activitatea clientului respectiv.
    • Completez cu idei/ schițe de postări.
    • Definitivez textele.
    • Fac vizualurile Etc.
  • Descoperă ce te pune în starea de fluxo cafea, un anume loc, un fundal sonor, o pătură?
  • Ca să previi monotonia și riscul de amânare, alternează activitățile intelectuale cu cele fizice, dacă e posibil. De exemplu, alternează lucrul la laptop cu sortat diferite documente fizice, făcut ordine într-un sertar etc. Subliniez, asta e o metodă preventivă prin care alternezi task-urile, nu te apuci să faci curat ca să scapi de lucrat 🙂
  • Ca să diminuezi “pagubele”, stabilește-ți o zi sau un interval orar în care să te ocupi de mărunțișurile amânate. Notează-ți clar ce ai de făcut, neapărat completează și informațiile de care ai nevoie și trece-le în agendă. De exemplu: verificat cont de pensii facultative (caută link, parolă), sunat pentru o programare (scrie și nr. de telefon/ mail-ul), încercat o rețetă nouă (fă lista cu ingredientele) etc.

Ce am scris mai sus sunt lucruri care te pot ajuta în timp, nu o rețetă magică de motivare bruscă.

Iar organizarea e un obicei la care poți lucra, nu o trăsătură de caracter. E ceva ce se poate exersa și învăța, nu o însușire pe care o ai sau nu o ai.

Alte idei de pus pe pauză amânarea?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.