Adaptări de pandemie. Cum trăiesc eu perioada de stat în casă/ izolare

Programul meu de muncă nu s-a schimbat foarte mult de când cu starea de urgență. Mă simt foarte norocoasă că pot să lucrez de acasă, cu atât mai mult în perioada asta.

Cea mai bună lecție pe care simt că o pot învăța acum este că nu am cum să controlez totul, dar pot să-mi păstrez rațiunea, flexibilitatea și să mă adaptez cât pot de bine la noua situație.

Da, sunt îngrijorată cu privire la ce va urma, dar mă concentrez pe ce pot să fac acum. Mă gândesc uneori că îmi voi pierde clienții, că economiile pe care le am se vor duce la un moment dat. Atunci încerc să-mi mut atenția de la incertitudinea care se simte în aer ca un miros greu la soarele care continuă să apară ca și cum totul ar fi normal.

Viața merge mai departe. Până la urmă, am un acoperiș deasupra capului, mâncare în frigider și, mai ales, am Internet.

“Rețeta” mea pentru a trăi această perioadă cât mai bine posibil:

Mă văd sau vorbesc cu prietenii zilnic

„Mă văd” cu ajutorul tehnologiei, desigur. Luăm prânzul sau cina pe Skype, povestim despre cum ne simțim, ce am mai citit, ce temeri mai avem. Inevitabil, vorbim și despre COVID-19, dar nu exclusiv. Cred că a menține legătura cu cei apropiați e una dintre cele mai puternice metode de a combate neliniștea.

Mă concentrez la lucru

Continui să-mi notez în agendă task-urile pe care le am de făcut și includ în programul zilnic activități care să mă țină cu mintea alertă, concentrată pe ceea ce îmi place. Am făcut deja un eBook și mai am în plan și altele. Caut soluții pentru clienți și încerc să îi susțin cu idei de comunicare. Un program fix îmi dă senzația de control într-o perioadă în care, cum spuneam, domină nesiguranța cu privire la ce va fi mâine.

Îmi limitez expunerea la știri

Întrebarea pe care mi-o pun întotdeauna este: Mă ajută pe mine informația respectivă să fac față mai bine situației?DA, dacă este vorba de restricțiile concrete, de informații noi despre modul de transmitere a virusului, despre măsurile recomandate de protecție, despre eventuale teste pentru un vaccin etc. NU, dacă este vorba de numărul de infectați și morți sau de scenarii conspiraționiste despre cum a apărut virusul.

Citesc articole despre ce fac alții

Decât o Revistă și Scena 9 au câteva materiale excelent scrise despre pandemie, atât cu perspective psihologice, cât și cu reportaje/ jurnale despre cum se descurcă alți oameni. Cumva, în acest fel mă simt mai aproape de alții și de experiențe de viață diferite de ale mele.

Fac liste

Cea mai utilă mi se pare lista cu lucruri faine pe care le-am făcut sau vreau să le fac de pandemia asta. Așa, când le pun pe hârtie, văd că s-au strâns deja multe mărunțișuri drăguțe. Și mai urmează. Bineînțeles, scriu și liste cu locuri pe care vreau să le vizitez… la un moment dat.

Gătesc mai des

Ce pot să zic, e o perioadă excelentă pentru economisit 😀 Dacă nu mai ies în oraș, gătesc la câteva zile și aloc mai mult timp pentru pregătirea meselor, inclusiv atunci când e vorba doar despre o mega-salată.

Mă destind privind clipuri ASMR

Despre ASMR am mai povestit. “ASMR vine de la Autonomous Sensory Meridian Response și se referă la o senzație fizică plăcută care apare când asculți anumite sunete, șoapte sau când privești pe cineva care face o acțiune cu mare grijă”. Nu e ceva care să prindă la toată lumea, dar pe mine mă ajută când vreau să încetinesc ritmul.

Fac zilnic stretching sau exerciții

Când treci de la 70-100 km alergați pe săptămână la aproape zero, tristețea e mare. Însă nu mi se pare un capăt de țară, o iau ca pe o perioadă de odihnă și, cu ocazia asta, mi-am propus să-mi creez obișnuința de a face antrenamente acasă. Am descoperit chiar și un canal de Youtube fain: MadFit. Are multe antrenamente doar cu greutatea corpului, iar o parte dintre ele sunt fără sărituri, ceea ce înseamnă că pot fi făcute fără probleme și de noi, cei care stăm la bloc, la etaj. Plus Yoga with Adriene (mie fata asta mi se pare întruparea zen-ului, doar o aud vorbind și simt cum mă relaxez). În rest, am învățat să mă mulțumesc cu câteva ture în jurul blocului, în unele dimineți, pe la 6.

Particip la webinarii, sesiuni online și mă uit la documentare

“Foamea” de învățare a ajuns la cote mari 🙂

  • Am prins câteva cursuri gratuite pe Udemy și zilnic petrec 30 minute – o oră parcurgând câte o temă.
  • Am participat la două ateliere online de scris powered by DoR cu Georgiana Ilie și, respectiv, Ana Maria Ciobanu, de la care am aflat tips&tricks practice pentru a-mi îmbunătăți scriitura.
  • Am primit acces la Curiosity Stream și am găsit o mulțime de documentare pe care mi-ar plăcea să le văd.
  • Am văzut zilele trecute o sesiune online organizată de Declic, în care invitat a fost psihologul Daniel David, președintele Asociației Psihologilor din România. Înregistrarea o găsiți aici. Am notat câteva dintre recomandările sale și am zis să le las aici, poate vă ajută:

1. Este important să avem o atitudine psihologică sănătoasă și o gândire flexibilă: să ne asumăm emoțiile negative, să le trăim și să le exprimăm. Ele sunt normale în situații de criză și ne ajută să găsim soluții (emoții negative funcționale).

2. Totuși, să nu cădem în extreme. E ok să fii îngrijorat, dar nu panicat; trist, dar nu depresiv; nemulțumit, dar nu furios. Pe de altă parte, suprimarea oricărei emoții negative și încercarea de a fi întotdeauna calmi și pozitivi nu ne ajută să ne adaptăm. Asta nu înseamnă să fim mereu triști, ba dimpotrivă. Pe lângă reducerea negativului din viața noastră, să ne concentrăm pe a crește acțiunile pozitive, adică acele mici lucruri care ne fac zilele mai frumoase.

Bun, dar cum facem să avem această atitudine echilibrată, în care recunoaștem negativul, ni-l asumăm, dar nu catastrofăm?

3. Psih. Daniel David recomandă să introducem în programul nostru zilnic câteva activități care:

  • Ne fac plăcere (Ex: citit, dans, gătit)
  • Pun în evidență punctele noastre forte (Ex: dacă suntem buni ascultători, să oferim sprijinul nostru celor care au nevoie.)
  • Sunt în concordanță cu top 3 valori personale (Ex: dacă bunătatea este o valoare de bază, putem să facem voluntariat, să donăm sânge)

*Exemplele îmi aparțin.

Mi-am dat seama că de când cu izolarea, am introdus în programul meu mai multe activități din aceste trei categorii, ceea ce mă ajută să fiu mai concentrată la ceea ce fac și să îmi rămână mai puțin timp de „scenarită”. Partea excelentă este că acum nu-mi vine să mai “ciugulesc” tot timpul, deși am frigiderul la îndemână. Deci mi se par niște sfaturi foarte eficiente 🙂

Voi cum trăiți perioada asta de incertitudine?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.