Cum să-ți îndeplinești obiectivele de început de an (și nu numai)

Ce ți-ai propus pentru anul viitor? Care sunt rezoluțiile tale? Ce planuri ai? Ți-ai stabilit obiectivele personale și profesionale?

Întotdeauna la final de an auzim întrebări de acest fel. Fie că ni le adresăm noi sau ni le adresează alții, 1 ianuarie pare o dată bună să ne apucăm de chestii și să facem, în sfârșit, schimbările pe care ni le-am dorit de atâta timp (sau pe care le-am amânat de anii trecuți…).

Cum să-ți îndeplinești obiectivele

Ca și cum, odată cu șampania băută la miezul nopții, ne-am transforma în niște super-eroi care reușesc ce și-au propus doar fluturându-și pelerina. În realitate, lucrurile nu stau chiar așa. Dorințele nu se îndeplinesc de la sine, fără să mișcăm un deget. Ca să prinzi peștișorul de aur trebuie cel puțin să ieși la pescuit, nu?

Am notat mai jos câteva idei care mi-au fost de ajutor să îndeplinesc ce mi-am propus, în diferite cazuri. Nu neapărat de anul nou, desigur. Poți să folosești lista asta oricând ai nevoie pe parcursul anului, nu doar la final/ la început.

Pe scurt, transformă REZOLUȚIILE în OBICEIURI.

Am folosit și un exemplu, ca procesul să fie mai ușor de înțeles. 

Nu uita că fiecare e cu piticii lui, iar ceea ce a funcționat la mine s-ar putea să nu ți se potrivească ție 🙂

  1. Ce îmi doresc să obțin și de ce?

Alege un singur lucru pe care vrei să-l îndeplinești, gândește-te la ce ți-ai propus și scrie-l așa cum îți vine în minte.

Să zicem că ți-ai propus să faci mișcare (am luat exemplul ăsta pentru că îl aud mereu în jurul meu).

Foarte important e să-ți dai seama DE CE vrei să faci lucrul respectiv și cât de important e pentru tine. De exemplu, ca să fiu mai sănătos, să slăbesc, să am energie etc. Dacă motivele tale sunt de genul: “Așa vor prietenii/ familia/ partenerul etc.”, „E cool”, “Toată lumea face asta”, foarte probabil că nu vei găsi energia de care e nevoie ca să-ți îndeplinești obiectivul.

Alte întrebări de ajutor:

  • Sunt gata să transform această activitate într-o prioritate în viața mea?
  • Sunt dispus să renunț la anumite lucruri pentru a-l îndeplini? Aici poate fi vorba de a renunța la confort, la o oră de somn, la o ieșire în oraș cu prietenii, la a ține cont de părerile celorlalți etc.
  • Sunt deschis să am răbdare cu mine pe parcursul acestui proces?

Dacă răspunsul este da, continuă cu el, dacă nu, alege altceva și treci prin același proces până când răspunsul e afirmativ. La unele dintre aceste întrebări vei afla oricum răspunsul pe parcurs, dar e bine să ți le pui de-acum ca să nu mai pierzi vremea degeaba.

  1. Cum sună clar, la obiect și realist obiectivul meu?

Ce înseamnă, mai concret, să faci mișcare? Vrei să joci fotbal, să alergi, să mergi la sală, să înoți? Alege o variantă și fă-o și mai clară. De exemplu: În următoarele 4 luni voi merge la sală de minim 2 ori pe săptămână, câte o oră de fiecare dată. 

Începe cu ceva mai ușor și realist. Nu-ți propune să ajungi 7 zile din 7 la sală și să stai câte 3 ore dacă n-ai mai făcut mișcare de ani de zile. Efortul va fi prea mare din prima (fizic, dar și de timp, buget etc.) și s-ar putea să te descurajeze. Start small.

alergare-de-toamna-cu-frunze

  1. Ce pași am de făcut ca să ajung acolo?

Acesta e momentul în care tai elefantul în bucăți, ca să-l mănânci mai bine 😀 Împarte obiectivul în pași mici-mici, ușor de făcut.

Ca să-ți îndeplinești obiectivul cu mersul la sală, ar fi de făcut următoarele:

  • Alege sala unde vei merge
  • Decide dacă te vei antrena singur, cu un antrenor personal sau alături de un prieten/ coleg (sau o combinație)
  • Vezi de ce echipament ai nevoie
  • Stabilește zilele și orele la care vei merge la sală
  • Include în agenda ta noua activitate, așa cum ți-ai propus (de două ori pe săptămână, în intervalele orare de la punctul anterior).

*Am plecat de la presupunerea că deja știi că ești sănătos și poți face efort. Dacă nu ai mai făcut mișcare de mult sau ai anumite probleme de sănătate, trece neapărat pe listă un control medical. 

  1. Care este cel mai mic pas cu care pot începe?

De cele mai multe ori, răspunsurile la neclaritățile noastre sunt la un Google distanță 🙂 Nu spun că ar trebui să ne bazăm doar pe informațiile de pe Internet, însă digitalul te poate ajuta să-ți îndeplinești misiunea de început fără mai eforturi. Pentru “cercetarea” inițială apelează la cunoștințe și la Internet, restul chestiilor complexe o să le prinzi pe parcurs, don’t worry!

http://zambetsisanatate.ro/wp-content/uploads/2018/01/agenda-organizare-planner

Continuând cu exemplu nostru:

  • Fă o listă cu 5-7 prieteni/ colegi care au obiceiul respectiv – merg la sală, în cazul de față. Scrie-le ACUM un mesaj pe Facebook/ Whatsapp și cere-le recomandări/ sfaturi: la ce sală merg ei, cum se antrenează (singuri sau cu cineva), de ce ai avea nevoie pentru început etc.
  • Caută ACUM pe Internet săli aflate aproape de unde locuiești sau de serviciu și vezi ce tarife, programe, condiții oferă. Fă o listă cu cele mai bune opțiuni și ia o decizie.
  • Ce oportunități ai în jur? Poate compania la care lucrezi oferă 7card sau un abonament la o sală de fitness. Poate unul dintre prietenii tăi este antrenor de fitness sau este foarte pasionat de domeniu. Poate ai o sală de fitness chiar la parterul blocului unde locuiești.

Poți folosi doar una sau mai multe dintre aceste idei și le poți aplica indiferent de obiectivul tău. Sunt acțiuni mărunte, care nu solicită aproape niciun efort din partea ta, dar care te pun pe drumul cel bun.

  1. Cu ce probleme mă pot confrunta și ce soluții am?

Caută soluții, nu scuze!

Scrie toate situațiile neplăcute cu care te-ai putea confrunta și apoi găsește soluții. Pe parcurs s-ar putea să apară provocări noi, la care nu te-ai gândit inițial. Procedează la fel, găsește rezolvări pentru ele, nu te descuraja.

  • Nu știu ce exerciții să fac – Lucrează cu un antrenor personal, întreabă un prieten care deja face fitness, caută programe pe net (pentru începători, da?)
  • Nu știu să folosesc aparatele de fitness – Cere ajutor de la instructorul sălii, de la un prieten care deja face fitness, caută informații pe net, vezi instrucțiunile de pe aparate (dacă există)
  • Lumea o să se uite la mine ciudat – Tu ești cu treaba ta, restul cu treaba lor, lasă-i să se uite și fă-ți antrenamentul. (Unii se uită oricum ciudat, nu doar la sală :D)
  • Nu am chef – Mergi cu un prieten, gândește-te că pofta vine mâncând, pregătește-ți geanta de sală din timp, nu te gândi dacă ai sau nu chef, ci pur și simplu ieși din casă și mergi la sală.
  • Nu reușesc să mă țin de treabă, mereu intervine ceva – Alege un antrenament de grup, intră într-un program, ia-ți un antrenor personal. 

cer albastru

Ai răbdare. Multă. Începe cu pași mici. Nu te aștepta să iasă perfect din prima. Și… 

Adaptează-te!

Uneori s-ar putea să-ți dai seama că ceea ce inițial ți-ai dorit cu ardoare acum nu te mai încântă deloc. Poate că între timp îți dai seama că sala nu e pentru tine și decizi să te orientezi spre un alt tip de mișcare, gen aerobic, yoga etc. Experimentează și alte activități, dacă nu ești 100% convins că fitness-ul ți se potrivește (am luat exemplul ăsta pentru că mulți dintre cei pe care îi cunosc se îndreaptă spre el).

Vorbești altora despre obiectivele tale sau le ții doar pentru tine?

Mare parte dintre speakerii motivaționali vor zice că DA, musai să le spui celorlalți despre planurile tale, pentru că asta te va responsabiliza și le vei îndeplini “de rușine“. Alții, dimpotrivă, zic că e bine să le păstrezi pentru tine.

Eu aș zice că depinde. Aud atâția oameni cum își trâmbițează obiectivele, dar apoi nu fac NIMIC în sensul ăsta, că mi se pare mai mult mit justificarea cu responsabilizarea. Nu spun că nu funcționează în unele cazuri, însă depinde ce fel de persoană ești și ce te motivează mai tare.

Voi ce trucuri/strategii aplicați când vă propuneți ceva? 

PS: Mai multe clipuri faine pe tema asta găsiți aici

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.