Experiment: 30 de zile fără zahăr

De fapt, la acest moment sunt 52 de zile and counting, dar am pus 30 pentru că de aici a pornit totul 🙂

30 de zile fara zahar - impresii

Poate ați văzut și voi pe net provocarea cu 7, 21 sau 30 de zile în care să elimini zahărul adăugat din alimentație. Mi s-a părut interesantă, așa că am făcut şi eu experimentul, mai mult ca un exercițiu de voință decât unul de sănătate.

Zic asta pentru că fără zahăr nu înseamnă neapărat mai sănătos. Poți să mănânci o grămadă de alimente procesate care nu au zahăr, dar compensează cu sare sau grăsimi nesănătoase. La fel, îndulcitorii de tot felul care au invadat piața nu știu dacă sunt o alternativă tocmai bună, consumați în exces.

“Fără zahăr” adică…? 

Nu e vorba de zahărul conținut în mod natural de fructe sau lactate, de exemplu, ci de adaosul de zahăr dintr-o mulțimeee de produse, cu rolul de a le îmbunătăți gustul și de a crea dependență.

“Fără zahăr” nu înseamnă doar “fără dulciuri”. Zahărul se găsește și în produse “sărate”, gen ketchup, sosuri, muștar, covrigi, precum și în cocktail-uri, mixuri de cafea la plic, ciocolată caldă, ape cu denumiri fancy, baze pentru mâncăruri, cereale colorate pentru mic dejun, sucuri, conserve de fructe sau legume etc. Și, apropo, zahărul e zahăr indiferent că e alb, brun, eco etc.

la-folie-prajituri

Cum m-am simțit?

Trebuie să spun că nu e prima dată când am renunțat temporar la zahăr. Am mai făcut asta pentru o lună și ceva în toamna lui 2016, însă nu am povestit nimic pentru că a fost un pic dezamăgitor ca efect. De fapt, cred că am avut așteptări prea mari citind impresiile celor care au făcut acest challenge.

Probabil că dacă mănânci junk food și zahăr într-o proporție considerabilă, când treci la zero zahăr efectele sunt impresionante. N-a fost cazul meu, pentru că nici înainte nu consumam dulciuri în exces, ci ocazional, așa că n-am simțit mare lucru la nivel de energie. Oricum, alergarea de dimineață mă energizează destul 🙂

Am avut o perioadă în care m-am simțit foarte irascibilă, mai ales înainte de ciclu, când am mâncat mai multe fructe, migdale, caju și… brânză, slăbiciunea mea.

Totuși, a existat o schimbare notabilă. Papilele mele sunt mai prompte când vine vorba de a identifica diferite gusturi, pe care le percep mai intens decât înainte. Am început să prefer mâncărurile cât mai simple și chiar să-mi placă, iar ceaiurile cu arome puternice mi se par prea agresive acum.

Nu știu dacă renunțarea la zahăr pentru mai bine de o lună a influențat pozitiv cursa mea la maratonul de la Cluj și faptul că am făcut personal best pe distanța asta. Însă probabil că a contribuit acolo, măcar un pic 🙂

Cum m-am asigurat că nu dau peste zahăr în mâncare?

  • Am gătit foarte mult acasă folosind alimente de bază: legume, năut, hrișcă, linte, quinoa, mei, brânzeturi etc.
  • Am citit de fiecare dată eticheta cu ingrediente de pe produsele cumpărate.
  • Am evitat să mănânc preparate foarte complicate în oraș și am mers pe salate sau supe.
  • Am trecut pe ceaiuri simple, fără arome sau alte ingrediente în afară de planta de ceai.

Ce-am făcut cu pofta de dulce?

Stau bine cu voința și n-am avut probleme să spun NU zahărului, odată luată hotărârea să renunț la el pentru o anumită perioadă de timp. Pofta de dulce n-a dispărut, evident, dar s-a atenuat treptat. Mi-au fost de ajutor:

  • Boabe de cacao crude, care înmuiate în apă caldă au un gust delicios de ciocolată neagră. Există și ciocolată cu 100% cacao, apropo 😀
  • Deserturi raw fără zahăr, îndulcite cu fructe uscate.
  • Mai multe fructe – mere și fructe de pădure congelate, în special.
  • Ocazional, am folosit la îndulcit stevia sau am gustat un pic de miere (care mi s-a părut extrem de dulce).

Și cei din jur?

Cu siguranță că mulți dintre prieteni și colegi o să fie mirați să afle că am făcut challenge-ul ăsta pentru că… n-am spus nimănui, dar absolut nimănui, nimic :)) Bineînțeles că mi s-au întins bomboane la aniversări, dulciuri de tot felul pe la birou sau prăjituri la petreceri. Strategia a fost să le accept și să le dau mai departe, fără să ofer vreo explicație. Pofticioși sunt mai mereu prin preajmă, deci n-a fost o problemă. Și oricum, nu văd de ce trebuie să-mi justific alegerile în materie de mâncare. Dacă vreau să mănânc ceva, mănânc. Dacă nu, nu. 

Cât voi mai ține challenge-ul?

Habar n-am. Probabil voi face o pauză de sărbători, iar apoi o să văd cum stau cu cheful.

Concluzia

Rămân la părerea mea că moderația e cuvântul cheie. Un pic de zahăr din când în când n-o să te omoare. Un pic, am zis 😀 Mai ales dacă e livrat sub formă de răsfăț, adică în dulciuri de calitate, eventual făcute în casă, de tine, din ingrediente cât mai simple.

Iar cei care spun că dulciurile de calitate sunt scumpe… ei bine, decât să-ți iei zilnic câte o ciocolățică de 2 lei cu tot felul de prostii în ea, mai bine mănânci o dată pe săptămână sau la două săptămâni un desert pregătit cu atenție, chiar dacă are zahăr în el. Mai ales dacă mănânci dulcele ăla cu bucurie, și nu când ești supărat, stresat sau de plictiseală.

Așadar, dacă vrei să-ți pui voința la încercare și să faci un pas spre un stil de viață mai sănătos, provocarea 30 de zile fără zahăr e un experiment care merită încercat.

Tu ai renunța(t) la zahăr? Povestește-ne experiența ta 🙂

8 thoughts on “Experiment: 30 de zile fără zahăr

  1. Oana

    Nice. Bravo. 52 de zile….e ceva. Eu am luat de aproape un an o alta hotarare. Mananc zahar numai in weekend si asta pentru ca imi place tare mult sa gatesc, inclusiv prajituri, si nu vedeam argumentul solid pentru care nici macar atunci sa nu mananc. Ar fi fost chinuitor si nu asta vroia. Asadar, de luni pana vineri fara zahar iar in weekend cu moderatie din prajituri facute de mine sau vreun desert tentant in oras. Am descoperit si destul de multe prajituri in care bananele si/sau mierea tin cu succes locul zaharului, asa ca treaba e chiar mai simpla. Keep counting! 😉

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Bravo, mi se pare o strategie foarte bună ce spui tu, mă gândesc să fac la fel după provocarea asta. De fapt, cam așa făcusem înainte de ea, însă nu aveam o zi anume de mâncat zahăr. Dacă prăjiturile sunt făcute de tine, yummmy, cu atât mai bine, că știi ce pui în ele 🙂 Din ce am auzit, și curmalele sunt bune de îndulcit prăjituri. N-am încercat, însă.

      Reply
  2. Ela

    You’re my hero! Eu am reusit doar 2 saptamani si jumatate. Ma gandesc sa reiau aventura asta dupa concediu. Si da, in perioada aia a lunii, este cu adevarat chinuitoare pofta de ceva bun.

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Aaa, păi 2 săptămâni jumate nu e de colo, felicitări! 🙂 Cred că așa e cel mai bine, să începi în forță după concediu! Poate povestești pe blogul tău cum a fost 😉

      Reply
  3. Armina

    Eu am avut vreo 5 săptămâni. Apoi am trecut la ceva dulce o data pe săptămână dacă arata extraordinar de apetisant. Am observat același lucru – gust mai intens la orice; o pofta nebuna de fructe; curmale și stafide dacă vreau ceva excesiv de dulce. Ca sa renunț am luat 1 crom dimineață zilnic. Reglează glicemia. Cat despre alte beneficii: am slăbit aproape 5 kg. (Ce e drept am renunțat și la pâine și am redus cartofii) . La mine a fost asa pentru ca trebuia din motive de sănătate (bila și stomac). Mă simt mult mai energica și totul are gust mai bun. În plus…nu cred ca voi mai reveni prea curând la cantitățile mari de zahar pe care le consumam anterior în diverse forme. Și da, exista un efect nociv major al zaharului: alzheimerul (șI pâinea la fel), s-a dovedit recent – boala fiind clasificata ca “diabet” de o alta forma.

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Super, mă bucur să aud de atâta lume care reduce zahărul din alimentație! Și da, cred că punctul forte al provocării “fără zahăr” e că îți dai seama că poți trăi și fără cantități exorbitante de dulce – lucru care poate înainte părea de neconceput.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *