Cum ne planificăm activităţile? Metoda mea de organizare

S-au făcut deja 2 ani de când folosesc agende pentru a mă organiza mai bine. Pe lângă mini-agenda din geantă, în care îmi notez adrese, evenimente, locuri etc., mai am una acasă, la îndemână, tronând pe birou. Aici îmi adun întâlnirile, task-urile mai importante şi lucrurile pe care îmi propun să le fac în timpul liber.

Lucrând (în cea mai mare parte a timpului) de acasă, ca freelancer, organizarea e un must have pentru mine, altfel n-am nicio şansă să ţin în frâu colaborările şi proiectele în care sunt implicată. În plus, nu văd de ce să-mi încarc memoria cu tot felul de date pe care risc să le încurc sau să le uit, când le pot nota pur şi simplu.

planificarea-activitatilor

2014 a fost primul an în care am folosit o agendă de organizare pe zile. Nimic spectaculos, totul a pornit întâmplător, de la faptul că am găsit una prin casă şi mi-am zis s-o valorific. După cum se vede, e foarte simplă şi fără pretenţii, dar mi-a fost extrem de utilă. În plus, tot aici mi-am contorizat şi kilometri alergaţi (nu sunt fan Excel-uri şi încă nu m-a cuprins febra aplicaţiilor mobile), obicei pe care l-am continuat şi în 2015, când am adăugat timpii aproximativi.

agenda-planificare-si-organizare

În 2015, lucrurile au venit din nou de la sine. La Food Bloggers Conference am primit cadou o agendă foarte drăguţă, “Happy Moments”, pe care mi-a făcut mare plăcere să o folosesc, mai ales că pe unele pagini, cele cu zile de sărbătoare, are un text de reminder şi o imagine drăguţă. Inspirată de titlu, în acest an am mai adăugat ceva în agendă: în fiecare seară mi-am notat (cel puţin) un lucru care m-a făcut fericită în ziua respectivă. Şi da, chiar am găsit câte ceva pentru care să fiu recunoscătoare în fiecare zi, indiferent că a fost vorba de o nouă cafenea descoperită, o plimbare sau o întâlnire cu un om drag. Privind acum în urmă, îmi e mai uşor să-mi reamintesc despre sentimentele şi emoţiile trăite zi de zi.

agenda happy moments lidl

Pentru 2016 îmi propusesem iniţial să folosesc unul dintre printabilele de aici, pe zile, dar între timp am primit un cadou fain, o agendă – instrument pentru îndeplinirea obiectivelor. Se numeşte Make it happen – planner şi e disponibilă atât în română, cât şi în engleză, în mai multe variante, iar faţă de un carnet obişnuit are unele chestii în plus: provocări, tips&tricks, întrebări pentru setarea obiectivelor, citate motivaţionale, motive de recunoştinţă, retrospective pentru fiecare lună, o hartă de mijloc de an etc. Este organizată pe zile şi ore, cu spaţiu suficient pentru notat tot felul de idei şi evenimente.

agenda-organizare planificare-si-organizare cum-ne-organizam

Ce am făcut eu a fost să adaug numele lunilor în partea de sus a fiecărei pagini, pentru a-mi fi mai uşor să le identific la simpla frunzărire a agendei. Poate fi utilizată atât pentru a seta şi contoriza obiective, profitând de resursele oferite, cât şi pe post de simplu planificator. Eu m-am gândit să testez ambele opţiuni. Mi-am notat deja câteva activităţi în ea şi abia aştept să o folosesc 100%!

Există o grămadă de metode pentru planificarea activităţilor zilnice: Evernote, Google Calendar, post-it-uri etc. Am optat pentru una în format fizic pentru că nu ţin non-stop laptopul deschis, iar uneori îmi place să simt printre degete un creion.

Prefer să mă organizez pe zile, astfel că dacă am vreun eveniment sau task de care aflu în avans îl pot scrie la data corespunzătoare.

Pentru mine nu e o problemă să amestec chestiile legate de job cu cele personale, mi se pare mai valoros să am o agendă cu o privire de ansamblu asupra tuturor activităţilor, decât să le împart pe domenii. Cu toate astea, la unele colaborări, task-urile şi deadline-urile le ţin separat, într-un Google Calendar. E mai simplu decât pare.

Deci care-i secretul cu organizarea? Nu există o metodă care să funcţioneze pentru toată lumea. Testează şi vezi ce ţi se potriveşte! Dacă eşti un techno-geek, probabil o să vrei ceva pentru telefon sau tabletă, dacă eşti mai nostalgic o să alegi o agendă personalizabilă, cu nişte coperte drăguţe (vă mai ziceam şi cu altă ocazie că la Antic ExLibris din Bucureşti au nişte agende superbe şi deloc scumpe). Sau poate vrei să le combini, ori să-ţi “inventezi” tu o metodă proprie. Dacă pentru tine funcţionează, e perfect! Indiferent de opţiune, nu uita că întotdeauna poţi să o îmbunătăţeşti, aşa că păstrează-ţi mintea şi calendarul deschise!

Mi-ar plăcea să aflu şi despre metodele de organizare pe care le folosiţi voi, poate mă inspiră 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *