Am stat mult să mă gândesc cum să-mi organizez plannerul anual pe 2018. Am nevoie de claritate ca de aer, așa că e super-important pentru mine să-mi creez o privire de ansamblu asupra activităților pe care le am de făcut. Mă refer la un loc unde să pun pe hârtie task-uri, întâlniri, vacanțe și alte remindere.
De ce folosesc o agendă? Simplu, ca să nu-mi încarc memoria cu tot felul de date, să fiu sigură că nu uit ceva important sau că nu planific activități care să se suprapună (de ex, să nu stabilesc o întâlnire importantă dacă eu voi fi în vacanță în ziua aia).
Anul trecut, în 2017, în loc de o agendă clasică, mi-am printat un calendar cu fiecare lună pe câte o pagină A4 și căsuțe pentru fiecare zi. Spațiul era destul de mic, dar asta m-a ajutat să fiu concisă și să notez doar chestiile importante. Din păcate, fiind hârtie obișnuită, la final de an a ajuns să arate cam… mototolită :))
Pentru 2018 am ales o agendă clasică datată, foarte simpatică, pe care o păstrez aproape de biroul unde lucrez (acasă). Fiecare săptămână apare pe câte o pagină, iar pe cea alăturată există spațiu suplimentar de notițe.
Sunt unele activități care se repetă, unele a căror dată o cunosc sau o pot calcula precis, așa că le trec acolo încă de la începutul anului:
- Plată taxe PFA
- Plată facturi internet, lumină, întreținere etc.
- Plată hosting blog
- Analizele medicale anuale
- Curse de alergare
- Vacanțe
- Zile libere legale
Pe parcurs, lor li se alătură alte lucruri pe care vreau să le amintesc: articole de scris, postări Facebook de făcut (pentru paginile pe care le administrez), returnat cărți împrumutate de la bibliotecă sau de la Bookster, întâlniri cu oameni și ieșiri în oraș etc.
Mi-am făcut și un mini-cod: fiecare task îl notez cu o bulinuță, pe care o încercuiesc când am realizat task-ul respectiv. De asemenea, când amân ceva, pun între paranteze pătrate și îl scriu iar la noua dată, iar când elimin ceva, pur și simplu tai cu o linie. De menționat că scriu cu creionul, ca să mai pot șterge din când în când dacă greșesc.
Ce nu notez în agendă: chestiile pe care le fac deja din obișnuință săptămânal sau zilnic (ar fi inutil) sau task-urile specifice pentru fiecare proiect la care lucrez (ar fi prea multe). Pe cele din urmă le organizez separat, în funcție de colaborarea respectivă.
Cu o astfel de organizare am o perspectivă completă asupra anului și pot să save the date pentru diferite evenimente pe măsură ce aflu de ele. Personal, nu înțeleg utilitatea jurnalelor pe care le construiești de la zero pe parcursul anului, la începutul fiecărei luni. Dacă eu în ianuarie aflu de un eveniment din septembrie, unde îl trec?
Știu că plannerele de tip Bullet Journal sunt la modă, iar Youtube-ul e plin de tutoriale care-ți arată cum să-ți construiești și să folosești o astfel de agendă. Personal, mi s-a părut prea complexă, plus că necesită o oarecare investiție de timp ca să creezi desene și scheme. Recunosc, îmi plac cum arată, am văzut unele superbe, însă modul ăsta de organizare mi se potrivește, cel puțin nu acum. M-am inspirat totuși de la ideea de a codifica anumite acțiuni, cum am menționat și mai sus. La fel, ideea cu habit tracker mi se pare foarte practică (deocamdată n-am implementat-o).
Foarte important!
Am ales să-ți prezint modul meu de organizare/ planificare în ideea că te-ar putea inspira (oamenii spun despre mine că sunt foarte organizată :))).
Totuși, nu există o metodă de organizare universal valabilă, ca să funcționeze pentru toată lumea și să se transforme peste noapte într-un guru al productivității. Unii preferă direct Google Calendar, alții notatul pe telefon sau în alte aplicații (am menționat deja că și eu folosesc Toggl pentru cronometrarea diferitelor task-uri) sau o combinație dintre mai multe instrumente.
Așa că tot ce pot să-ți doresc, dacă vrei să fii mai organizat, este să experimentezi, să testezi diferite instrumente de planificare și să alegi din ele ce ți se potrivește.
Și eu sunt adepta unei agende, în care scriu cu creionul. Special pentru 2018 mi-am cumpărat o agendă destul de scumpicică de la Cărturești, în care scriu cu drag. Am încercat la un moment dat Google Calendar, dar nu a fost o relație de lungă durată. Prefer să scriu de mână, pe hârtie. Așa sunt eu mai old school, nu mi-am împrietenit atât de tare cu tehnologia 🙂
Tu de unde ți-ai luat agenda că tare e draguță?
Mulțumesc de share 🙂
La fel și eu, prefer hârtia pentru organizare, că și-așa nu prea mai scriu de mână…
Agenda am primit-o cadou, văd că pe spate scrie Valentina Harper – 2015. E pe 2016, dar am reorganizat-o un pic și am transformat-o pentru 2018 🙂
Organizarea e vitala si la mine, mai ales ca sunt putin prea dornica sa mentin controlul asupra tuturor aspectelor din viata mea (“obsedata de control”suna rau si nu folosesc sintagma :)) ).
Eu mai folosesc google keep notes pentru listele de TO DO pentru serviciu si Evernote l-am adoptat de vreun an si ma ajuta f mult. Acolo am listele cu ce am de facut in plan personal, listele de cumparaturi, meniul pentru saptamana urmatoare, liste de carti pe care vreau sa le citesc, filme pe care vreau sa le vad, liste de bagaj pt munte/mare/excursii. Poti face si “notite”audio sau foto.
Mulțumesc de share 🙂 Ah, da, Google Keep mai folosesc și eu să notez chestii când n-am agenda la îndemână, e chiar practic.
Hm… auzisem de Evernote, dar nu știam că-i atât de complex, sună tare bine notițele foto/audio. Trăiască listele! :))
Eu anul asta folosesc agenda mea. Ce m-a surprins e ca ai zis ca scrii cu creionul. Mie imi plac foarte mult culorile si paginile mai lucioase. Ma imbie mai mult la scris. Uneori chiar ma apuca mazgalitul si desenez chestii abstracte. Tot asa am un cod. Am si habit tracker si il folosesc nu doar pentru obiceiuri noi dar si pentru anumite activitati care sunt zilnice dar doar timp de o saptamana. Pentru planificare pe termen mai lung sau cand nu am agenda la mine, folosesc google calendar. Adica daca apare o intalnire in septembrie acum o notez in google calendar si apoi prin august o asez frumos in agenda. Scrisul de mana mi se pare inspirational si imi da o liniste si un sentiment de “eu cu mine” pe care altfel nu il gasesc. Pentru ca ma indispune sa tai efectiv, la ce nu fac pun un “x”. Astfel ca pot citi ce nu am facut si pentru ca lipseste actiunea de a taia efectiv, nu o percep (inconstient) ca pe o idee proasta ci doar nefacuta. Google Keep ma ajuta la design de ateliere, notat liste de cumparaturi si idei crete sau salvat vreun link util. Imi place ca apoi il pot deschide pe laptop si da copy-paste sau edita orice keep. Pentru poze folosesc pintrest si petrec destul de mult timp acolo pentru inspiratie sau cand ma plictisesc (e inlocuitor de scroll pe facebook). Mi-am facut un obicei din a da un search pe pintrest cand am nevoie de o idee vizuala sau vreau sa fac o colectie de imagini pe o anumita tema. Pentru videos folosesc biblioteca din youtube. De obicei acolo salvez videos cu rutine de sport care imi plac sau pe care vreau sa le incerc. Pentru ca ma plictisesc daca fac mai mult de o saptamana aceleasi exercitii (fac sport acasa, deci tre sa fie fun)
Paginile mai simple și scrisul cu creionul mi se pare că mă ajută să fiu mai atentă la task-urile propriu zise. Mi se pare f bună ideea ta cu marcajul cu “X” în loc de tăiat efectiv tot ce e scris, ca să nu mai fie neplăcut pt minte. O s-o fur 😀
Uite că pe Pinterest nu mi-am făcut boards, folosesc site-ul doar când am nevoie de citate, idei sau imagini drăguțe. Dacă aș sta să dau pin la tot ce-mi place, cred că aș petrece zile și nopți cu ochii în el :))) Eu am înlocuit în schimb scroll-ul pe Facebook cu cel de pe Instagram… unde îmi place că pot vedea și ce postează oamenii pe care nu-i am în feed.
Te felicit dacă reușești să faci constant sport de acasă 🙂