În ultimii ani am descoperit că organizarea și ordinea au calități terapeutice. Am învățat că dacă începi cu a face curat în spațiul din jur și devii mai atent cu lucrurile tale, va fi mai ușor să elimini și surplusul mental.
N-aș fi crezut vreodată că o să-mi placă să fac ordine, însă acum e aproape un mini-hobby. Totuși, încerc să nu devin obsedată de asta și să-mi pun în practică pasiunea doar în spațiul meu, fără să stresez alți oameni să fie mai ordonați în casa ori biroul lor (deși recunosc că uneori e taaare greu :)).
Spațiul digital de stocare este practic nelimitat și nu ocupă loc fizic, ca o sută de cutii de pantofi, de exemplu. Atunci care e motivul pentru care zic că e bine să eliminăm ce nu avem nevoie, chiar și din această categorie?
De ce un tech & online detox
- Folosești mai eficient spațiul virtual și să nu te enervezi căutând prin sute de fișiere acul în cadrul cu fân. Nu, funcția Search nu ajută întotdeauna.
- Când ai un sistem bun de organizare găsești mai repede ceea ce ai nevoie, deci economisești timp.
- Poate fi un bun antrenament pentru un “detox” emoțional, în care să te eliberezi de acele prejudecăți, relații și gânduri toxice care-ți apasă mintea și sufletul.
- Laptopul, telefonul și celelalte gadgeturi o să răsufle ușurate că pot să funcționeze mai ușor.
- Înveți să prețuiești ceea ce ai. Când ai multe lucruri, de unele uiți cu desăvârșire, iar altora nu le acorzi mai deloc atenție. Dacă în casa ta e ordine, devii mai conștient de ce deții și mai recunoscător.
- Aglomerația e obositoare. După ce că te enervezi în trafic, în mall-uri sau pe stradă, de ce să fii stresat și în lumea digitală?
- Organizarea e o modalitate de a te simți mai în control, când în viață sunt atâtea lucruri pe care nu le poți controla. Nu știu dacă asta e bine sau rău, însă eu am o senzație plăcută de eliberare după ce termin de făcut curat.
Am adunat câteva idei de “detox” pentru tech & online, astfel încât să fie mai ușor să ne mișcăm în universul digital personal.
Desktop
În general, haosul nu e un mediu prietenos pentru productivitate. Începe cu ceva ușor: curățenia desktop-ului. E sufocat de foldere și documente, că nici nu se mai vede imaginea de fundal? Poate c-ar fi timpul să faci o selecție. Alege o fotografie simplă din vacanță sau un wallpaper care te inspiră și păstrează doar câteva icons/ foldere pe care le folosești mai des, iar în rest lasă spațiul să respire.
Când am scris articolul ăsta, am făcut o pauză în care mi-am curățat desktop-ul. Pentru că nu sunt în stare să am grijă de o plantă și îmi mor chiar și cele care n-au nevoie de multă apă, mi-am pus ca wallpaper… niște cactuși 😀 Despre care știu sigur că n-o să pățească nimic, yey! Și o motivațională ușoară ca reminder: “you are enough”.
Bookmarks
Fă ordine în bara cu bookmarks de la browser (dacă o utilizezi). Păstrează doar link-urile pe care le accesezi des + pe cele importante și organizează-le pe foldere, cu nume explicite. Bine, bine, poți să adaugi și subfoldere, dacă e prea mare aglomerația 🙂
Aplicații
Ia-ți telefonul, vezi ce aplicații nu (mai) folosești și dezinstalează-te. Poți să faci asta când ai timpi morți de așteptare, la vreo coadă sau într-un mijloc de transport.
Foldere și documente
Fă-ți o cafea sau un ceai și alocă-ți câteva ore ca să treci prin toate materialele de pe laptopul tău, apoi prin cele de pe stick-uri și harduri externe. Dacă folosești Dropbox, Google Drive sau alte spații online de stocare, aruncă-ți un ochi și pe-acolo. Nu e musai să le faci pe toate într-o zi. Șterge ce nu ai nevoie și ce poți găsi în altă parte.
Cea mai bună metodă de organizare? Well, aici e rândul tău, tu știi cel mai bine ce ai nevoie. Găsește un sistem de categorii și structuri, cu foldere care să te ajute să găsești repede ce ai nevoie. Scrie CLAR în titlul folderului/ documentului ce conține. Evită denumirile vagi gen “proiect”, „articol” sau… “New folder”.
Fotografii
A face fotografii a devenit ceva banal și la îndemnâna oricui. Nu mai avem limită, așa cum se întâmpla la vechile aparate foto pe film, deci tragem fotografii fără număr. Indiferent că le ai stocate online, în laptop/ calculator, pe stick-uri sau harduri externe, fă o selecție. Păstrează imagini care îți trezesc un sentiment anume, imagini care te duc cu gândul la amintiri pentru care ești recunoscător.
Din nou, aranjează-le pe categorii, în funcție de ocazii, ani, evenimente sau orice alt criteriu te coafează pe tine. La mine funcționează: Plimbări (Vacanțe), Family, Friends, Alergare, Random stuff etc. De exemplu, fotografiile din vacanțe le am organizate pe foldere cu numele și perioada vizitei, așa că dacă vreau să revăd anumite cadre sau am nevoie de imagini pentru articole, știu exact unde să caut.
A, era să uit: respectă structura de organizare. Adică dacă faci poze cu tine la Therme nu le trânti într-un folder rătăcit pe Desktop, unde-ți ții facturile și referatele din facultate. Altfel, degeaba faci ordine dacă nu o păstrezi 🙂
Inbox
Mai puține newslettere – unul dintre secretele care te ajută să economisești timp și bani. Unsubscribe e cuvântul magic care te scapă de multe bătăi de cap. O să zici că nu vrei să pierzi cine știe ce oportunități, promoții și oferte speciale, unice. Dar ghici ce: în fiecare zi internetul e plin de astfel de oferte, deci nu ratezi absolut nimic. De câte ori ți s-a întâmplat să primești newsletterul ăla cu rochii la reducere și să cumperi 3, deși în dulap mai ai încă 5 nepurtate? De câte ori ai zis că le returnezi sau le vinzi, dar ai renunțat pentru că n-ai timp/ e complicat?
Cred că newsletterele astea nu fac decât să ne sporească teama că nu avem suficient, că nu suntem destul de în trend sau că undeva acolo există un deal baban care s-ar putea să ne scape printre degete. De ce să trăiești cu presiunea asta pe cap? Înlocuiește FOMO cu JOMO. Despre cele două am scris mai multe aici.
Sunt sigură că există și site-uri de la care merită să primești oferte, noutăți sau articole. Pentru a scăpa de restul, folosește unroll.me. Dezabonează-te de la mail-urile nedorite și păstrează doar câteva care chiar îți aduc valoare. Da, poți să te dezabonezi și de la site-urile pe care ți-ai lăsat adresa de mail ca să primești un ebook gratuit sau o reducere. Nu ai semnat niciun contract cum că vei fi pentru totdeauna abonatul lor, deci nu te simți vinovat să apeși butonul ăla mic din partea de jos cu Unsubscribe.
După ce elimi surplusul, organizează-ți mail-urile pe foldere. La fel, alege categorii care se potrivesc situației tale.
Și încă ceva. Dacă jobul tău nu presupune (și) să stai pe mail, verifică-ți poșta virtuală doar de 2-3 ori pe zi și atât. Dezactivează notificările, o să lucrezi mai bine fără ele.
Rețelele sociale
O curățenie periodică pe Facebook (și/sau prin celelalte rețele sociale) ar trebui să fie o regulă de igienă personală, cum e spălatul pe dinți. Așadar, înarmează-te cu răbdare și ia la rând paginile la care ai dat Like, grupurile de Facebook și “prietenii”.
Păstrează în rețeaua ta oamenii pe care îi cunoști și îi apreciezi. Ține aproape de tine persoanele care te inspiră. Dacă (încă) nu te simți destul de curajos cât să dai Unfriend sau Unlike pentru relațiile care nu ți se mai potrivesc, apelează la magicul Unfollow. Apasă Leave group sau Turn off notifications la grupurile care nu te interesează în mod special.
Gând de final
Ca de obicei, țin să menționez că nu cred într-un sistem care să funcționeze pentru toată lumea, așa că testează ideile de mai sus și păstrează ce ți se potrivește. Nu, nu e musai să fii minimalist ca să te bucuri de viață, dacă ești fan haos 🙂 Live life your own way!