Ceaiuri şi mirodenii organice din toate colţurile lumii, sub semnul soarelui. Interviu cu Thomas Weinraub – Sonnentor România

Mirodenii exotice, ceaiuri de fructe şi plante crescute în zâmbetul soarelui, mixuri îndrăzneţe şi condimente aromate provenite de la fermieri ecologici din toată lumea – aceasta este promisiunea Sonnentor, o companie din Austria care de 25 de ani îmbină simplitatea şi calitatea. Produsele Sonnentor spun povestea respectului faţă de natură şi ritmul ei, dar şi faţă de oameni.

Despre lumea produselor organice şi aventura Sonnentor vă invit să aflaţi mai multe dintr-un interviu cu Thomas Weinraub, General Manager Sonnentor România.

Care este povestea Sonnentor?

Pe scurt, povestea Sonnentor a început în anul 1988, când Johannes Gutmann, un tânăr fermier din zona Waldviertel, Austria, şi-a propus să creeze o companie prin care să aducă plus-valoare producerii şi comercializării de ceaiuri şi condimente. Într-o perioadă în care doar marii producători agricoli primeau finanţări, iar micii fermieri se confruntau cu probleme financiare, Johannes Gutmann a avut curajul să propună o variantă diferită, echitabilă. La doar 23 de ani, el a pus bazele companiei Sonnentor, care vinde produse provenite de la fermierii ecologici din această regiune, unde agricultura reprezintă un mijloc important de supravieţuire.Procesarea materiei prime se face în ferme, ajutând astfel micii fermieri să se dezvolte şi să-şi facă roadele muncii cunoscute, dar în acelaşi timp asigurând o trasabilitate şi o calitate ridicată a produselor.

ceaiuri-si-condimente-sonnentor

Ceaiuri si condimente Sonnentor la Magazinul Bio Organic

Dacă la început Sonnentor beneficia de materie primă de la doar 3 fermieri, în prezent, compania colaborează cu peste 120 de producători certificaţi, fermieri ecologici, în toata lumea şi are peste 150 de angajaţi. Nu căutam materie primă ieftină, ci de calitate.

Pornind de la o singură piaţă, Austria, Sonnentor s-a extins treptat, iar în prezent cele mai mari pieţe de desfacere sunt Germania, Elveţia şi Cehia. Ceaiurile, condimentele şi celelalte produse ecologice sunt disponibile în peste 40 de ţări de pe tot globul, inclusiv în state precum Canada, China, Japonia, Indonezia, Australia, Malaezia, şi Noua Zeelandă.

sonnentor logoSonnentor are ca simbol soarele zâmbitor cu 24 de raze, reprezentând cele 24 de ore ale zilei. În agricultură soarele are un rol vital, deoarece asigură lumină şi căldură pentru culturi şi este un reper în jurul căruia se desfăşoară actvitatea fermierilor. Zâmbetul reprezintă bucuria de a lucra aproape de natură şi în parteneriat cu ea, buna-dispoziţie şi energia pozitivă la orice oră.

Cu ce vine în plus Sonnentor faţă de alte companii din aceeaşi categorie?

Ne-am propus să oferim produse ecologice, cu un gust natural, realizate şi distribuite într-un lanţ ce respectă pe tot parcursul său normele etice şi principiile comerţul cinstit. Dorim să sprijinim micii fermieri, care sunt cei mai importanţi pentru noi, pentru că de la ei provine materia primă. E mai mult decât fair-trade, suntem pur şi simplu o mare familie. Ştim exact de unde provine marfa, mergând până la metru pătrat, produsele noastre au o trasabilitate foarte ridicată. Avem certificare pe tot lanţul, de la obţinerea materiei prime, trecând prin producţie, distribuţie, până la produsul finit de la raft. Acestea înseamnă o siguranţă sporită cu privire la calitatea produselor.

Sonnentor a pornit din dorinţa de a acorda o şansă fermierilor să trăiască mai bine din munca lor. Le oferim atât sprijin financiar, cât şi tehnic. Acum, ei nu doar cultivă plante, dar iau parte şi la procesarea lor şi la transformarea în produse mai rafinate, ceea ce le-a adus, pe lângă satisfacţie, şi câştiguri mai bune.

De asemenea, noi furnizăm plante şi pentru alţi procesatori. De exemplu, avem multe case de ceaiuri din Germania care cumpară ocazional materie primă de la noi, în special plante medicinale.

Compania şi produsele noastre au fost răsplătite cu multe premii, distincţii pentru calitatea muncii, procesare, protecţia socială, protecţia mediului etc. Sonnentor a primit şi premiul Antreprenoriat Durabil, acordat de S.E.A. (Sustainable Entrepreneurship Award), iar franciza Sonnentor a primit în 2012 distincţia de „cea mai reuşită franciză”. Din 1991, Sonnentor este membru al grupului DEMETER, singurul grup recunoscut la nivel mondial pentru Agricultura Ecologică Bio-Dinamică.

Pe unele pieţe e mai greu de pătruns, dar nu încercăm să forţăm creşterea. Sonnentor a dovedit în cei 25 de ani de activitate că poţi găsi soluţii de a comericializa produse curate fără să fii agresiv şi fără a încerca să stimulezi artificial consumul. În fiecare an lansăm noi sortimente, noi gusturi, ne îmbunătăţim constant gamele de ceaiuri şi condimente. Iar rezultatele se văd: până acum, compania a înregistrat creşteri an de an.

ceaiuri-sonnentor

Ceaiuri Sonnentor – magazinul Organic Bio

Care sunt avantajele produselor bio faţă de cele obişnuite?

Produsele bio sunt obţinute fără a folosi hormoni, fertilizanţi şi pesticide de sinteză, stimulatori de creştere, antibiotice etc. De asemenea, nici organismele modificate genetic şi derivatele lor nu sunt permise. În consecinţă, ele sunt mai sănătoase şi au un gust mai bun. Pot fi o soluţie pentru prevenţia multor afecţiuni. Plantele medicinale ecologice sunt foarte valoroase şi se pot folosi la ceaiuri sau tincturi pentru ameliorarea unor simptome.

Agricultura ecologică nu doar oferă produse mai bune decât cea convenţională, dar face acest lucru respectând natura şi legile ei. Ea ajută la dezvoltarea mediului rural şi stimularea activităţilor economice în această zonă şi poate fi un mod de a promova o regiune sau o ţară, de a evidenţia potenţialul natural al acesteia.

De unde provin ceaiurile, condimentele şi celelalte bunătăţi Sonnentor? În ce ţară sunt produse?  

Sonnentor are ca parteneri fermieri ecologici din toată lumea, pentru a furniza plante, fructe şi mirodenii cât mai variate, deoarece ţinem cont de climă şi de specificul geografic al locului, respectând ciclul natural al plantelor. Materia primă furnizată de aceştia este transportată în fabricile Sonnentor, unde este depozitată şi apoi prelucrată. Trebuie să menţionez că peste 80% din materia primă folosită este cultivată, culeasă, uscată şi selectată manual. Acest lucru nu are un preţ de vânzare corect, nu? Imaginaţi-vă o doamnă de peste 70 de ani care se apleacă pentru fiecare frunză sau floare şi o culege manual.

Lucrul manual este esenţa ideologiei noastre, ciclul natural şi respectul faţă de mediu. Prelucrarea la ferma din Austria se face, într-o primă etapă, cu ajutorul unui utilaj performant cu 32 de site situate pe etaje, care selectează foarte bine plantele, separând şi eliminând eventualele reziduuri cum ar fi cotoare, praf, etc… În România acest proces este manual 100%. Ulterior, aproape totul se face manual – introducerea în cutii, ambalarea, etichetarea etc. Cele mai noi ambalaje sunt biodegradabile în proporţie de 97%, iar restul – fără impact negativ asupra mediului, de anul trecut deţinem acest certificat extrem de important.

sonnentor-la-magazinul-organic-bio-bucuresti

Sonnentor – magazinul Organic Bio

Produsele sunt realizate în principal în zona Waldviertel din Austria, de unde a început să se dezvolte compania, dar şi în fabricile înfiinţate ulterior în alte ţări. De exemplu, în 1993 Sonnentor a deschis o filială în Cehia, în localitatea Cejkovice, cumpărând vechea moara a satului. Astăzi avem aici 2 fabrici la standarde înalte, unde se produc ceaiurile la pliculeţe ambalate individual şi ceaiurile premium sub formă de piramide. Patru ani mai târziu, în 1997, Sonnentor a ajuns şi în Asia.

Mai avem produse realizate în alte fabrici. Gemurile noastre, de exemplu, nu conţin zahăr, sunt îndulcite cu nectar de agave. Acest procedeu de preparare a gemurilor necesită linii specializate, foarte scumpe, motiv pentru care noi venim cu reţeta, dar externalizăm producţia propriu-zisă în alte fabrici. Însă toate sunt produse la standarde înalte de calitate.

Ce categorii de produse cuprinde portofoliul Sonnentor?

Portofoliul Sonnentor are aproximativ 800 de produse în toată lumea, în special ceaiuri şi mirodenii, dar şi gemuri, ciocolate, siropuri de fructe, snack-uri, bomboane etc. În permanenţă venim cu game noi, ne extindem şi ne îmbunătăţim oferta.

Anul acesta, Sonnentor a lansat în exclusivitate pe piaţa locală un produs autentic, un ceai de plante şi fructe, obţinut în totalitate din ingrediente cultivate şi culese din România.

Produsul se numeşte “Raze de Soare din România, Grădina BIO a Europei”, iar lansarea a avut loc în februarie anul acesta în cadrul BioFach, expoziţia internaţională de produse ecologice de la Nurnberg, Germania, unde România a fost desemnată Ţara Anului. A fost una dintre cele mai mari reuşite de a promova România, târgul a fost o oportunitate pentru ca ţara noastră să-şi arate potenţialul în acest domeniu al producţiei bio. Din partea României au participat peste 55 de firme din sectorul agriculturii ecologice.

Raze-de-soare-din-Romania-Gradina-Bio-a-Europei

Cum a ajuns Sonnentor în România?

În 2000, Szakacs Csaba, un inginer silvic din Reghin, s-a suit în maşină şi a mers până în Austria, la ferma Sonnentor, despre care auzise că susţine agricultura ecologică şi comerţul echitabil. A dus cu el câteva mostre de plante cultivate de el, în Transilvania, pe care i le-a arătat lui Johannes, manifestându-şi dorinţa de a deveni furnizor. La început cei de la Sonnentor au fost miraţi de curajul lui, însă i-au acordat încredere, astfel că după un an, Szakacs Csaba a adus la fermă plante de o calitate execepţională.

După o colaborare de peste 5 ani cu Csaba ca furnizor de materie primă, compania a ajuns şi pe piaţa din România. El este singurul fermier Sonnentor din ţara noastră, iar la momentul de faţă colaborarea Sonnentor – Szakacs Csaba înseamnă peste 100 ha cultivate. Acesta lucrează cu alţi mici fermieri, care îl ajută la culegerea plantelor ce cresc ca floră spontană, necultivate, ca urzicile, de exemplu. Plantele şi fructele sunt culese din zone curate, nepoluate, identificate în urma unui parteneriat cu Romsilva. Materia primă se analizează oricum în laborator, pentru a fi siguri de calitatea ei.

Aşa că în 2006, în Reghin, judeţul Mureş, Sonnentor a deschis prima filială din România, care a devenit reprezentanta din Est a companiei, ocupându-se de distribuţia produselor în România şi Bulgaria.

Cum vezi tu piaţa românească a produselor bio? Are potenţial de dezvoltare?

România poate să devină un lider în domeniul produselor bio, având în vedere că are foarte multe terenuri ce pot fi folosite pentru culturi. În plus, încă avem zone curate, nepoluate, potrivite pentru dezvoltarea la scară largă a producţiei de materie primă organică.

Deocamdată, în România, consumul de produse alimentare bio, este foarte scăzut. Statisticile vorbesc de un 0,9% din totalul alimentelor, dar eu aş spune că e chiar mai mic. Sigur, încep să se dezvolte şi producători de pâine şi legume bio, mai ales în oraşele mari şi probabil că încet-încet se va dezmorţi şi consumul. Acum, aproape tot din ce se produce bio în România merge la export, 99% (statistic 80% dar încă 19% este producţie adiacentă, pentru obţinerea acestor 80%). În acelaşi timp, România importă produse finite, la preţuri mai mari, prin intermediari care nu reuşesc să ofere preţuri corecte deoarece vornim la acest moment de cantităţi mici. În Germania, de exemplu, consumul de produse alimentare ecologice se ridică la 10%, iar cererea pentru produse finite şi materie primă este chiar mai mare decât oferta actuală.

Numărul de operatori ecologici în România a crescut foarte mult, dar din păcate nu toţi respectă normele impuse de acest segment de agricultură.

Dezvoltarea producţiei de alimente bio şi încurajarea consumului depind mult de stat. Imediat după târgul BioFach s-a constituit un grup de lucru pentru găsirea de soluţii în acest sector cum ar fi de exemplu TVA redus la produsele ecologice. Încă aşteptăm rezultatele.

Pentru micii fermieri este greu să găsească sprijin ca să-şi dezvolte producţia. Ar fi nevoie de subvenţii mai mari de la stat, dar şi de tehnologizarea sistemului agricol pentru ca România să-şi îmbunătăţească producţia de alimente bio.

În afară, Sonnentor s-a dezvoltat foarte mult folosind fonduri europene, în special în Cehia şi Austria. Acestea ar fi o oprtunitate şi pentru agricultura eco din România, să profite mai mult de fondurile europene.

supa-sonnentor-la-magazinul-organic-bio

Siropuri şi supe Sonnentor la magazinul Organic Bio

Cum se va dezvolta Sonnentor la nivel local în următorii ani?

Dezvoltarea Sonnentor pe piaţa din România depinde şi de cum va evolua consumul aici. Cum am spus, noi nu vrem să forţăm piaţa, ci să le oferim oamenilor produse de care chiar au nevoie.

Nu putem încă să ne extindem cu o fabrică, deoarece nu avem încă destulă cerere pe piaţa internă pentru a acoperi capacitatea de o linie de producţie şi proiectele nerambursabile ale UE sunt extrem de birocratice pentr a fi accesate cu succes. De exemplu, Cehia este o piaţă de 4 ori mai mare decât România ca producţie şi consum de produse bio, deşi populaţia este mult mai mică în comparaţie cu ţara noastră iar atragerea fondurilor UE sunt la un nivel extrem de ridicat..

Unde putem găsi produsele Sonnentor în România?

Produsele noastre sunt disponibile în peste 200 de magazine din România şi peste 45 de magazine online. Suntem prezenţi şi la evenimente din domeniul ecologic, de exemplu la Salonul Eco Agricultura din cadrul târgului Indagra, unde vom participa şi anul acesta. Nu avem şi nu vom avea produsele noastre listate în hipermarketurile şi supermaketurile clasice, de masă.

De asemenea, în România există, din 2010, Departamente de Specialitate „Dăruieşte un Zâmbet”. Acest concept se bazează pe principiul „Shop-in-Shop”, fiind o reproducere la scară mai mică a conceptului de magazine Sonnentor, cu o atmosferă specială şi o prezentare atractivă a produselor. Departamentele, un fel de “colţuri cu zâmbete”, sunt situate în cadrul unor magazine mai mari.

departament-de-specialitate-sonnentor-la-magazinul-organic-bio

Departament de Specialitate Sonnentor la magazinul Organic Bio

Avem Departamente de Specialitate în Bucureşti, în cadrul magazinului Leacul (str. Hatmanul Arbore, nr.3-7), la magazinul Târgul Domnesc (str. Al. Constantinescu, nr.7) şi la magazinul Organic Bio (str. George Enescu, nr.7). În provincie suntem prezenţi în judeţul Mureş, la Reghin, la magazinul Soare&Sare (Str. Libertăţii, Nr.2, Bl.2, Sc. III) şi în Târgu Mureş (str. Revoluţiei, nr.4). Alte două Departamente de Specialitate sunt în plan de a fi deschise în acest an.

2 thoughts on “Ceaiuri şi mirodenii organice din toate colţurile lumii, sub semnul soarelui. Interviu cu Thomas Weinraub – Sonnentor România

  1. Luca Monica

    As dori sa deschid si eu un astfel de magazin. Ce presupune asta si ce avantaje am? Eventual o listă cu preturi. Vă multumesc. Sunt din apropierea Tg Muresului.

    Reply
    1. Andra :) Post author

      Nu aş putea să-ţi răspund la întrebare, pentru că nu am aceste cunoştinţe. Poate ar trebui să iei legătura direct cu persoane care au un magazin. Succes! 🙂

      Reply

Leave a Reply to Luca Monica Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.