Cum mă organizez – Bugetul

Recunosc, până acum câțiva ani nu înțelegeam și pace care-i treaba cu planificarea bugetului și de ce e așa important. Am început să-i acord atenție într-un context un pic inedit: după ce am scris niște articole despre educație financiară pentru o colaborare, m-am convins că da!, chiar e bine să știi ce faci cu banii tăi. Așa că din 2016 am început să țin evidența veniturilor și a cheltuielilor. Sună pompos, dar în practică e mai simplu.

Administrarea bugetului înseamnă, pentru mine, să urmăresc circuitul banilor în viața mea, ca să știu de unde vin, unde se duc și despre ce sume e vorba în ambele cazuri.

metode de organizare buget venituri cheltuieli

La ce mă ajută un buget?

În primul rând, sunt mai conștientă de banii pe care îi am și mă gândesc de două ori când decid în ce direcții îi investesc sau dacă merită să fac anumite cumpărături. 

În al doilea rând, cred că de obicei nu avem bani pentru un anume lucru pentru că nu-l considerăm o prioritate și preferăm să-i cheltuim pe altele (fix la fel cum facem cu timpul :D). O privire de ansamblu asupra bugetului mă ajută să înțeleg pe ce categorii dau cei mai mulți bani, mai ales când vine vorba de plăceri, mici sau mari. Întrebarea e: îmi aduc bucurie capriciile cărora le aloc mai mulți bani? Dacă nu, poate ar fi cazul de o regândire a investițiilor.

Până să-mi fac aceste calcule, nu știam cât mă costă cursele de alergare, de exemplu, cu tot cu taxe, transport și cazare. La ce îmi e de folos că acum știu? Un singur exemplu: dacă aș fi într-o situație mai dificilă din punct de vedere financiar, pe lângă economiile strânse, aș putea să tai ușor din cheltuieli mergând la mai puține curse de alergare. Și aș putea aprecia suma pe care o pot astfel economisi. Sper totuși să nu fie cazul :))

creative-fest-bucuresti-tineretului-punguta-cu-doi-bani.

A avea un buget presupune și „prevenție”, adică economisire, ceea ce e de folos ca să nu rămâi pe zero sau să trăiești pe datorie, cu dobânzi cu tot. Iar economisirea nu înseamnă că ești zgârcit, ci organizat.

Mi se pare super important un fond de rezervă, în caz că apare o nevoie urgentă (o reparație, o achiziție urgentă – s-a stricat mașina de spălat, o problemă medicală etc.). În scopul ăsta, mi-am setat ca în fiecare lună să-mi trimit automat într-un cont de economii o sumă fixă de bani (nu foarte mare, dar care se adună).

Fiind freelancer și având mai multe colaborări, faptul că la finalul fiecărei luni petrec câteva zeci de minute uitându-mă pe venituri e un mare câștig. Asta pentru că vreau să mă asigur că toate facturile au fost achitate. Un alt exemplu: am avut o “surpriză” la un moment dat să descopăr că îmi fuseseră retrași bani de pe card de către o pensiune la care anulasem o rezervare gratuită (pe booking.com). Dacă nu m-aș fi uitat pe extrasul de cont foarte probabil că n-aș fi observat și nu m-aș fi mobilizat. Așa, am reușit să-mi primesc banii înapoi.

Cum îmi organizez bugetul

Concret, folosesc Excel-ul pentru că mi se pare cel mai practic, dar sunt o grămadă de alte aplicații cu care ne putem gestiona banii. În cazul meu, a fost nevoie doar de Sum, fără alte funcții complexe și zău că nu e rocket science (stau prost cu cifrele și tabelele, și totuși m-am descurcat fără probleme). Pentru fiecare an am câte 2 sheet-uri – venituri și cheltuieli. Câteva din categoriile mele de cheltuieli:

buget categorii cheltuieli

Evident, categoriile astea sunt relevante doar în cazul meu; fiecare și le creează pe ale sale în funcție de stilul de viață și de preferințe.

La venituri, am folosit aceeași structură, doar că am pus pe verticală, la categorii, proiectele de colaborare actuale, urmând să le actualizez, dacă va fi cazul. Trec acolo chiar și colaborările punctuale, pentru care poate primesc doar una sau două tranșe de bani. Aici voi adăuga și alte surse de venit, dacă vând ceva, de exemplu.

Cu siguranță că mai am de îmbunătățit la organizarea bugetului. Nu am evidența fiecărui leuț, însă nici nu-mi propun asta. Îmi doresc doar să am o imagine clară asupra banilor care-mi trec prin mâini, nu să fiu o maniacă a bugetelor. 🙂

Pont: Pe teme de economisire și buget, îmi place blogul economisim.info pentru că e scris pe un ton relaxat și realist, cu idei foarte practice, dar și variate, pentru oameni aflați în situații de viață diferite.

One thought on “Cum mă organizez – Bugetul

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *