Cum să ne hrănim mai sănătos (1)

 – sugestii de la Michael Pollan –

fructe-proaspete-pentru-suc-istanbulCartea „În apărarea mâncării. Manifestul unui gurmand” cuprinde şi o serie de sfaturi foarte simple pentru a avea o alimentaţie mai sănătoasă. Nu sunt nişte reguli exhaustive, rigide, ci mai degrabă mici atenţionări adresate consumatorului obişnuit, fără prea multe cunoştinţe de medicină sau chimie, însă care se confruntă zilnic cu aceeaşi dilemă: „Ce să mănânc?”:

  • Evitaţi produsele alimentare care „strigă în gura mare” că sunt bune pentru sănătate. Citiţi în primul rând ingredientele şi ce scrie pe spatele ambalajului, cu litere mici-mici.
  • Nu mâncaţi niciun lucru pe care bunica voastră nu l-ar recunoaşte drept aliment. Ambalajele fanteziste, colorate, mai voluminoase decât alimentul în sine, încearcă să ascundă o pseudo-mâncare
  • Evitaţi produsele alimentare care conţin ingrediente: necunoscute, imposibil de pronunţat, mai mult de cinci la număr, sau care conţin sirop de porumb cu conţinut ridicat de fructoză. Niciuna dintre aceste caracteristici nu este în mod necesar nocivă în sine, însă toate sunt indicatori siguri ai alimentelor procesate
  • Hrăniţi-vă mai ales cu plante şi în special cu frunze. Thomas Jefferson recomanda carnea ca un „condiment pentru legume”
  • Evitaţi supermarketul ori de câte ori puteţi şi alegeţi pieţele, unde puteţi găsi (cel puţin teoretic) produse de sezon. Consumând produse de sezon vă veţi diversifica alimentaţia: pentru că nu puteţi găsi broccoli sau zmeură timp de 12 luni pe an în pieţe, veţi încerca tot felul de alimente.
  • Nu mâncaţi nimic care nu putrezeşte (excepţie: mierea).
  • Nu sunteţi doar ceea ce mâncaţi, ci şi ceea ce mănâncă animalul pe care îl consumaţi. Deci, dacă reuşiţi să vă procuraţi carnea dintr-o sursă cunoscută şi sigură, cu atât mai bine.
  • Congelarea nu diminuează în mod semnificativ valoarea nutriţională a produselor proaspete.
  • Hrăniţi-vă ca un omnivor: încercaţi să vă îmbogăţiţi alimentaţia cu specii noi, nu numai cu produse noi (indiferent dacă consumaţi carne sau nu)
  • Mâncaţi produse crescute sau cultivate pe soluri sănătoase. Atenţie: mulţi asociază termenul de „organic” cu „sănătos”, însă faptul că siropul de porumb cu conţinut ridicat de fructoză din băutura răcoritoare este organic nu reprezintă un avantaj pentru metabolism.

Citeşte şi Cum să ne hrănim mai sănătos (2)

7 thoughts on “Cum să ne hrănim mai sănătos (1)

  1. Pingback: Cum să ne hrănim mai sănătos (2) « Zâmbet şi sănătate

  2. Pingback: Hrana, între ştiinţă şi cultură « Zâmbet şi sănătate

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.