To diet or not to diet? (2)

[ Prima parte ]

De fapt, ce înseamnă un stil de viaţă sănătos?

to diet or not to diet 2Într-un cuvânt, echilibru. Orice aliment poate face parte dintr-un stil de viaţă sănătos, cu condiţia să fie consumat responsabil şi să nu se facă abuzuri. E vorba pur şi simplu de înlocuirea unor reflexe alimentare nocive cu altele care au consecinţe benefice asupra organismului. Oamenii aleg să consume un aliment sau altul pentru că aşa au fost învăţaţi, aşa au auzit că e bine şi, de cele mai multe ori, din obişnuinţă. Deci să ne concentrăm pe schimbarea obişnuinţelor, nu să eliminăm definitiv şi irevocabil o categorie de alimente. Mâncarea nu ar trebui să fie o fântână în care ne înecăm frustrările, ci un ocean în care înotăm liberi, atenţi însă la „rechinii” din jur.

Un stil de viaţă sănătos nu înseamnă înfometare sau privare de alimetele care ne plac. Cu cât ne interzicem mai mult un aliment, cu atât îl dorim mai cu ardoare. „A alege” este termenul cheie. Modul în care îi comunicăm acest lucru corpului nostru este deosebit de important: „Aleg să mânănc alimentul x pentru că aşa vreau, pentru că ştiu că e mai bun pentru mine”, nu „pentru că trebuie”, nu „pentru că sunt la dietă”, nu „pentru că aşa mi-a/u zis nutriţionistul/ părinţii/ prietenii”.

Eu personal cred că scopul ultim în acest caz nu ar trebui să fie slăbirea, ci un stil de viaţă echilibrat. Eliminarea kilogramelor în plus, dacă acestea există, va fi o consecinţă naturală a adoptării unui astfel de mod de alimentaţie. Chiar dacă suntem deja mulţumiţi de silueta actuală, prin adoptarea unui stil de viaţă sănătos, organismul nostru are oricum numai de câştigat.

Mişcarea este un alt element al unui stil de viaţă sănătos şi cred că cel mai important în cazul ei este să găsim tipul care ni se potriveşte nouă personal, care ne face plăcere. Mulţi aleg din prima să meargă la sală, deşi nu le place acest lucru şi-l privesc ca pe o corvoadă. Dar există atât de multe feluri de a face mişcare – de la plimbat, jogging, fitness, urcatul scărilor, dans, zumba, pilates, tae bo, jocuri cu mingea, înot, sărit coarda – încât e greu de crezut că dintr-o asemenea varietate nu putem găsi ceva pe placul nostru. Experimentaţi în permanenţă noi mijloace de a face mişcare.

alergare-de-toamna-cu-frunze

Mişcarea oferă tonus, vigoare şi energie. Pentru cei care nu sunt obişnuiţi cu efortul fizic, oboseala poate fi descurajantă la început; ea apare tocmai pentru că organismul nu este familiarizat şi are nevoie de timp pentru a se adapta. Însă odată realizat acest lucru, nu vă veţi mai putea opri.

Mulţi consideră slăbirea drept o adevărată tortură, subliniind obsesiv efortul pe care-l fac şi chinul pe care îl îndură. Trecerea de la un stil de alimentaţie haotic şi nesănătos la unul echilibrat nu este un supliciu pentru organism, dimpotrivă, el se simte revigorat şi eliberat de toate „junk-urile” care îl sufocau. Este o tortură doar pentru comoditatea noastră.

Schimbarea stilului de alimentaţie presupune o modificare a obiceiurilor şi, deci, o ieşire din zona de confort. Astfel, ca orice schimbare, este întâmpinată cu rezistenţă din partea psihicului. Chiar dacă ştii că ceva nu e în regulă, a-ţi asuma un nou statut şi a schimba situaţia cu care eşti obişnuit poate părea înfricoşător. Este nevoie de timp şi răbdare pentru ca schimbările să se producă, plus că o slăbire prea bruscă este nesănătoasă şi fragilizează organismul. Acordă-ţi posibilitatea de a greşi, dar fii vigilent în permenenţă şi nu te da bătut. Succes!

———-

Sursă imagine

0 thoughts on “To diet or not to diet? (2)

  1. Pingback: To diet or not to diet? (1) « Zâmbet şi sănătate

  2. Dan Persa

    Este o idee buna sa incerci sa schimbi modul de alimentatie al romanilor… din nefericire, ceea ce ne lipseste este o “cultura a mancatului”. Incepand de dupa revolutia din 89, a inceput sa se declare demodat si batranesc tot ceea ce e traditional romanesc, a inceput ca totul sa se importe… incepand de la muzica – acum muzica populara e “pentru moshi” – continuand cu alte forme de cultura, inclusiv cultura culinara. Astfel foarte multi romani considera normal, si chiar prefera sa dea mai multi bani pe o shaorma decat pe o masa la restaurant. Nu isi dau seama ca pe termen lung fast-food-urile contribuie foarte mult la degradarea sanatatii, ci din contra, acest lucru este considerat “cool”, la fel de “cool” ca si fumatul 🙂

    Bineinteles, la acest lucru contribuie dupa cum spui si tu, si ritmul accelerat al vietii de azi, in care nu iti permiti sa pierzi o ora pe zi la masa…

    Reply
  3. Andra :)

    Si gatitul acasa e considerat de unii demodat: nu e cool sa stai la cratita 😀 La fel si “pachetelul”.
    Daca tot importam, ar fi bine daca ne-am inspira dintr-o cultura a mancatului sanatoasa, care sa puna pret pe savurarea mesei, nu pe infulecatul in fuga
    Din fericire, in ultimul timp vad multe persoane preocupate sa gateasca in bucataria proprie, mai sanatos si cu ingrediente adevarate.

    Reply
  4. Casa cu Nuci

    In ziua de azi “dieta” este ceva ce nu mai are legatura cu slabitul. Pentru a te mentine sanatos si in forma “dieta’, asa cum ai spus si tu -trebuie sa devina un stil de viata. Observ la mine, doua-trei zile de mancat haotic si deja nu mai incap asa bine in blugi, nu ma mai simt asa de bine cu mine insami. Miscarea e la fel de importanta si trebuie sa existe zilnic. Imediat cum faci pauza se simte. De gatit, gatesc si eu in casa si recunosc ca imi scapa din cand in cand un pic de unt sau maioneza in meniu dar tot e mai bine decat ceva luat in graba si comoditate de la Mec sau KFC…

    Reply
  5. Andra :)

    Si eu cred ca gatind acasa, chiar daca mai folosim din cand in cand zahar sau faina alba, tot obtinem o mancare mai sanatoasa decat cea de la fast-food sau decat semi-preparatele. Desigur, cu conditia sa nu intrecem masura si sa inecam toate mancarurile in ulei sau untura 😀

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *